15 juni 2010

Gökgalning!

Gårdagens premiärtur med kompassen i skogen gick väl sådär...visst hittade vi en stolpe efter mycket möda och stort besvär, men det var inte med kompasshjälp! Idag är det dragning i tävlingen Friska Karlstad för första gången (det är några dragningar till under sommaren/hösten).

Men vi hörde och SÅG göken! Den kokoade som en galning i väster och sen flög den iväg mellan träden! Men nån bild blev det inte...jag hann inte få upp kameran, och att sen zooma in bland alla träd här, det vore inte det lättaste. Men det var roligt att få se den flyga!
I Sverige ansåg man att göken kunde förutspå framtiden och än idag hör man uttrycket; södergök är dödergök, västergök är bästergök, östergök är tröstergök och norrgök är sorggök. Linnés lärjunge doktor Johan Otto Hagström skrev så här 1749 från sin resa i Jämtland:

” När någon råkar komma under det trä, deruti gjöken sitter och gal, så kan gjöken spå, huru länge man skal gå ogift. Men hvarje galande utmärker giöken ett år, då han frågas, efter vissa rim, ungefärligen sålunda:

Giök, Giök,
Sitt på qvist,
Säg mig vist,
Hur' många år,
Jag ogift går.

Skulle nu gjöken gala allenast en gång, efter denna fråga, får den frågnde god tröst, at inom årets slut blifva gift. Men gal han öfver 10 resor, då sägs han sitta på galen qvist, i hvilken händelse hans spådom intet aktas.


Första gången man om våren hörer giöken gala gifves noga akt, om han siter i nårr eller vester, ifrån det rum man hörer honom gala. Ty höres den i nårr, får man sorg det året; men om han gal i väster, blir man alt ör lyckelig, äfvenså i öster, då ingen tröst skal fela enom det året. Råkar någon få höra giöken första gången i söder, den bekommer godt och mycket smör af sin boskap om sommaren. Gemene man säger

Östergiök är tröste-giök.
Väster-giök är bäste giök.
Nårr-giök är Sårg-giök.
Sör-giök (d. ä. Söeder-giök) är smörgiök.

Man tog en kaffegök för att inte bli gökdårad av att höra göken på fastande mage.
(från Wikipedia
(bild lånad hos Wikipedia)
Vita älgkalvar? Nej, bara små kossor på grönbete..
Och en spindelmamma med sitt äggpaket! Eller om hon tuggade tuggummi..hmm... ;)

5 kommentarer:

soffie sa...

hua för den spindeln,hoppas det va tuggummi:)
Å Göken den gol,kul fakta om den,tjohej,

ancha sa...

Fin bild på kalvarna speciellt den sista kalven med två huvuden. Har du fått sväng på kompassen än,annars får du googla dej fram.
Må så gott
Ancha

Kokko sa...

En storvuxen fågelunge i boet satt,
små bevingade föräldrar kunde knappt hålla sig för skratt.
Vem är babypippin lik...
äter som en häst men vi föräldrar blir vid vår läst.
Föder och göder tills avkomman flytar ut och flyger bort.
Vi längtar till den dagen och önskar tiden dit blir kort.

mimmi sa...

Hej :) nu är jag nyss hemkommen från en närkontakt med en älg .. den stod fem meter ifrån mig .. så nu har jag fått svar på min fråga om hur och vad jag skulle göra om det kom en älg fram till mig så nära .. skulle jag backa eller skulle jag ta kort ... vad tror du jag gjorde? gick forta tillbaka till bilen och satte mig i trygghet där ..eller stod jag kvar och fotade?

AnnaKK sa...

Tänk att ni fick se göken också!! :-) Jättekul!

Nu har jag iallafall hört göken det här året också, även om det dröjde till långt in i juni. Häromdagen hörde jag den på jobbet - norrgök. Men jag undrar just om jag nånsin kommer att få se en gök - mer än de som simmar omkring i kaffe lite då och då!?

Den tuggummituggande spindeln; Ha-Ha! :-D