19 oktober 2010

Marmeladeftermiddag

Eftersom de clementiner jag köpte var så in i norden sura, så fick de bita i det sura äpplet ;) och bli marmelad!
Man får röra ibland! 1kg frukt och 1 kg socker, det är mitt recept.
Det blev tre burkar god marmelad! Det räcker ett par månader tror jag.

Jag lekte lite i Photoshop förut, jag hittade en sida som visade hur man gjorde lite olika saker, det är ju inte det lättaste att komma på själv. Här lyckades jag göra bilden sv/vit och sen ta fram ögonfärgen igen!
(Modellen är lilla Ella, boende i Göteborg...min barndomskamrat Evas barnbarn...)


Linda har en blogg som jag läser varje dag. Hon skriver både roligt och om sin vardag med cancerspöket och fotar mycket bättre än jag... :) Jag är med och tävlar om en kaffemaskin hos henne...det vore inte fel...Gevalia pulverkaffe är ju helt okej, men jag saknar doften av nygjort kaffe...

Har jag nu gjort något från min Att-göra-lista? Stod "koka marmelad" på den? Nej...men jag har i alla fall gått igenom sånt som ska slängas för i morgon får jag skjuts till miljöstationen och sen har vi lite bättre plats i källaren! För cyklar med ett gammalt skrivbord och en massa annat, DET gör jag inte ;)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dricker du pulverkaffe...det finns bryggare vännen=)

Ohh vilken vacker bild det blev..I Like!

Klart du ska cykla med skrivbordet..haha.
Stor kram Ninni

PS Marmeladen ser god ut DS

Fröken M sa...

marmelad har jag aldrig vågat mig på... är det svårt ! Kalopsen blev inte riktigt som jag hade tänkt... imte kunde jag veta att det är det värsta C vet :)
Ha en mysig kväll vännen !
kram

soffie sa...

ska testa marmeladen imorrn,men den luktade gott:)
å va fin bilden blev på den lilla prinsessan.
kram

mimmi sa...

Men kors i taket . så bra den bilden blev med lilla ella .. det var jätte bra gjort :)

Susanne sa...

Hej och godmorgon!

Nu har jag publicerat din fina bild hos mig, kika in så får du se!

Ha en toppenonsdag!

Susanne

AnnaKK sa...

Go´morron!

Av kommentaren här ovan har du också fått en bild publicerad på Kandy.se!? Kul!!! Ska kila över dit och titta sen! :-)

Det är nog inte en bild på marmeladen, för den är ju inte rosa... Men det ser väldigt fin ut i färgen, måste jag säga! Jag tycker inte om marmelad mer än som ögongodis... <:-) Alltså, jag vill inte ha det som pålägg på mackor och så där. Men en liten smakklick direkt ur burken, går så klart bra! :-)~

Vilken liten goding, Ella! :-) Så söt!!!

floosan sa...

marmelad, va duktig du är. Är det bara att koka? jag också nyfiken, aldrig gjort förut