06 oktober 2011

Någonting att äta...någonting att dricka...

Men maten då, undrar ni. Åt ni ingenting? Eller drack? Jorå: 
 Frukostbuffé på hotellet varje morgon. Den var väl...okej. Vita bönor och små korvar är väl inte min favoritfrukost, och surdegsbröd hade de inte ;) Men en liten grill där man kunde lägga in sina ostmackor! 

Men en riktigt bra tapasrestaurang hittade vi:  
 Notan brukade gå på c:a 20 Euro, med några glas vin...spansk mat är verkligen god, om man har turen att hitta en bra restaurang. Det kan lätt bli att man beställer "Escalope" som är wienersnitzel, och bara sånt och pommes är ingen höjdare. Men maten här ovan var extremt god! 

Och drycken då? Ju mer man dricker ju mer tjänar man har jag sagt. Och det stämmer ju i alla fall i Spanien! Priset på ett glas vin var c:a 1,5 Euro och likören till kaffet (som kostade 1,5 Euro...) gick på runt 3-4 Euro. Och det var inte lite likör de hällde i...inga fåniga mätglas här inte! :P

Calisay var en katalansk örtlikör som vi tyvärr inte hittade på flygplatsen. För de har ju affärer där som man kan handla i och stoppa ner en flaska (eller två) i väskan!  

Tårtorna såg goda ut, men jag smakade aldrig på någon:

 Vi blev bjudna på en sangria av bartendern på hotellet, han tyckte vi skulle smaka "den bästa sangrian i stada"...men vi är inte mycket för såna där drinkar. Men vi drack upp den av ren artighet ;)

Så till sist. Badade jag då?  
Jo. Faktiskt. Efter att ha doppat fötterna i det salta havet så kände jag att det var rätt varmt! Hm...ingen baddräkt med. Vad göra? Köpa en billig bikini i en liten shop! Ja! Så nästa dag gjorde jag en omvänd Afrodite och lät mig sköljas ut av vågorna! (Iklädd bikini OCH linne)

Det tog en stund innan jag o-ade och a-ade mig ut en bit, men sen kom vågorna och tog handfast tag i fjantiga mig. Splash! Sen simmade jag omkring en stund (jag kan simma) och så var det färdigbadat! 


Och sen. Flög vi hem. Här är en bild över...tja, södra Tyskland. Eller norra Frankrike? Det är inte så lätt att veta...en del landmärken känner man igen, som Skagen i Danmark. 

Jag gillar när det är en liten tv på flygplanen, med en liten prick som rör sig (så länge den rör sig är allt ok) men Ryanair har inga såna finesser...Jag hittade en karta över Europa i en tidning och försökte där följa med var vi var ;) Men det är inte heller lätt att veta vilken rutt planet tar. Men hem kom vi!  

5 kommentarer:

soffie sa...

mums va mycket gott å ett dopp va ju bra för att va du:) jag skulle badat massor, kram

Thorbjörn sa...

Tack för väldigt trevliga och fina redovisningar av er resa!

södermorgon sa...

Hola!

Så sugen jag blir på att ta mig en liten tripp till Blanes för dina foton har väckt reslusten dit med både sangria, blomor, sol och bad!
Denna gång isåfall blir det väl lite mer kulturellt ;-)
Eller?

AnnaKK sa...

Det kommer inte att bli paella här idag iallafall! Visserligen har jag aldrig ätit sånt, men jag tycker inte det ser alls gott ut!? 8-X Men lite plockemat skulle inte vara dumt - men det tar ju sån attans tid att fixa en sådan måltid, så... Nja... Inte idag! <:-) Det lutar mer åt korv och makaroner... Eller makaroner och bacon...

Mimmi sa...

Jisses .. så mycket gott det var där ... och jag som älskar sånt :)