17 augusti 2014

Den blå planet

Nu har jag äntligen orkat sätta på datorn och ska visa lite bilder från Den blå planet, Köpenhamns akvarium som ligger en bit utanför city, mot Kastrup. Vi tog en buss dit, för vi hade ju köpt ett tredagars kort så vi kunde åka hur mycket lokaltrafik vi ville! 

Det var stora akvarier där...och en massa fiskar! Stora och små...



Utanför är det en "vallgrav" av vatten och det är märkligt att det inte svämmar över! 

Man skulle inte dyka i enligt skylt...

Utanför syntes Öresundsbron bra! Och en fiskmås ville vara med på bild...

Närheten till Kastrup märktes också, det lyfte plan hela tiden och jag kollade på den i terapisyfte ;)

 Inne i akvariet fanns också ett tropiskt rum med fjärilar och en del fåglar. En fjäril fattade tycke för just MIG och satte sig på min arm och vilade. De satt inte stilla annars utan fladdrade mest omkring. Arten heter Blue Morpho och finns egentligen i Sydamerikas tropiska skogar. 

Jag pep: "taaa kaaaameraaan" till sambon som fick föreviga situationen! Några andra kom också fram och fotade fjärilen på mig, eftersom de som sagt inte satt stilla annars! 

Lite luggsliten...

Utanför kunde man kika på krabbor... :D

Ser ni den? 

Nu då? Det är en skädda som bäddar ner sig i sanden! 

Det var verkligen värt ett besök, det här akvariet! 

3 kommentarer:

mammakero sa...

Jag förstår att du rekommenderar detta ställe! Överväldigande i sin storlek och alla massor av fiskarter! Fjärilshuset är oxå en grej jag gärna vill se, det ska finnas ett i Göteborg, som vi pratat om att se i alla år och det inte ens nu blivit av....!!!
Visst har det regnat här med! Av och till hela dagen! Och två dunder...

söderskur sa...

Tänk om glaset spricker...en rocka i famnen!? Va fräckt uppbyggt!
Skoj med din fjäril, rätt färg också för dig!

AnnaKK sa...

Åh, dit skulle jag verkligen vilja!!!

Det är ju helt fantastiskt vilka akvarium det går att bygga nu för tiden - både vad det gäller storlek och design, och vad man kan ha i dem! 8-D