Visar inlägg med etikett Årstider. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Årstider. Visa alla inlägg

27 december 2013

Åren går...

Såhär såg det ut 2012 denna dagen, den 27 december:

2011 var det rätt vitt: 

2010 var det en massa snö:

Och så här såg det ut 2009: 
Inte så kul med snö, va? ;)

2008 var det kallt i slutet av december, fast inte så mycket snö: 

Det är så långt tillbaka som mina digitala bilder sträcker sig. 2007 har jag inte så många bilder ifrån och inte någon från december. 

Så jag tycker att årets december har varit bäst! Grönt är skönt! 






20 november 2013

Kohlerisk!

Konstaterar att det var då inte bättre förr...Har kollat igenom lite gamla bilder på datorn (och ja, det blir åtskilliga sådana med åren) Bilden nedanför är från den 25 november 2008 och jag säger bara USCH! Is och snö! Än så länge är det ingen is på älven här i Karlstad i alla fall...

När jag cyklade i morse var det -4 grader och det kändes vill jag lova, trots tjockvantar och överdragsbyxor och pannband (och luva). Men som sagt, det kunde varit värre (och lär väl bli)

En sak som var BÄTTRE förr, var den här lilla godingen: 
Det är en kohleria, en narrhuva och tyvärr har jag inte kvar den (eller dens avkommor) längre. Den ska vila på vintern och sen tas upp på våren och planteras om, men nån gång under den resan så dog den. 

Om någon har några skott eller rhizomer av de här fina blommorna så tar jag gärna emot! 

På tal om blommor så undrar jag hur det går med mina balkongblommor i denna kyla...Rapport om detta följer! 

15 april 2013

Vår här!

Ja, nu var äntligen det lite fart i älven, den är öppen nu  och isen far iväg ner mot Vänern. Fast det är lågt vattenstånd, ni ser den bruna sandbanken till höger i bild. 

Och en ny bekantskap i björken! En turkduva, minsann! Den är ju inte helt ovanlig, men dess släktingar ringduva och stadsduva är ju betydligt vanligare att se. Här har det ju varit ett gäng ringduvor ett tag och suttit i björken och sett filosofiska dumma ut. Få se om denna rackare hittar nån partner och bygger bo nånstans här. Jag har sett ett par när jag cyklar genom Romstad neråt stan, så detta kanske är en unge som flyttat hemifrån! Ända till Bellevue ;) 

Nu verkar det som om vi fått lite vår äntligen, även om 11 grader inte är så värst varmt, så tar det bra på snöhögarna och just nu har det klarnat upp ordentligt! Nu blir det nog en väldans fart på naturen kan jag tänka...

13 april 2013

Än så är det långt till vår...

Förra året, den 19 april såg det ut såhär i Residensparken:

I år har tjälen inte gått ur jorden än (det är klart, det är ju inte den 19 april än, så under kan ju ske...) Men jag lovar att fota när de sätter ut vårblommorna i år! 

Och det här, det är för två år sen, den 10 april:
 Jag gick en sväng igår bort till mit blåsippsställe, men "marken den var frusen och inga blommor fanns". Några blad fanns det, men de växer inne i lite buskar så det blir inte speciellt soligt där. Men, men, de kommer nog så småningom. 

Tur att man har gamla bilder på sipporna! 

Igår började det så fint med regn, men sen gick det över mer och mer i snö...Vi var ute och åt på Tempel igår (tvåfören) och när vi åkte hem...jisses, vad det snöade! Som tur var hade vi lite medvind, men jag fick skaka av mig snön innan vi gick in! Hu! Nu väntar jag med spänning på värmen som är utlovad. Jag blir glad om det blir över 10 grader. Just nu är det 3,8...inte mycket att hurra för...

05 april 2013

Vårspaning!

Jag gick ut en liten sväng på morgonen, för det var INTE minusgrader för en gångs skull...men så varmt var det dock inte... Tillräckligt kallt för att isen skulle ligga kvar på pölarna: 

Jag kollade på Mitt i naturen igår när de spanade efter våren och blev inspirerad! Jag har ju ett litet blåsippsställe inte långt från där jag bor. Sagt och gjort, ut och spana! Men näe...det låg fortfarande is där de bor. Tjälen har inte gått ur jorden här än. Det behövs regn! Det är sol, sol, sol vareviga dag. Fint, javiss, men det är också rätt kallt. Igår var det faktiskt första dagen det kändes som vår, hela 12 grader på dagen! Kanske det blir nåt liknande idag...Just nu är det inte så många grader. 

Ett vårtecken är dock att man har luntat i dikena! Jag vet inte om man säger lunta i Värmland, men det gjorde vi i Borås :D

Ja, det var allt från våren på Bellevue...

13 mars 2013

Förra året

Förra året vid den här tiden var det mycket varmare...den 13 mars var det hela 17 grader varmt! Det har det INTE varit idag, brrr! Inga plusgrader på hela dagen tror jag, fast solen tar på snön, det är ju alltid något. Det finns en del konstiga människor som gillar att det fortfarande är vinter! Hm..Nej, nu får det gärna bli vårigare! 

Inte visste jag att gatupratare måste besiktigas: 
Den här har blivit godkänd även för i år! 

Bloggtorkan är rätt total...och ävenså datorintresset. Igår hade jag inte på datorn på hela dagen. Eller kvällen. 

Jag följer Gränspoliserna Australien på teve...Det är kul att kolla på när folk försöker bortförklara varför de inte deklarerat MAT på en lapp. "Mat? Nej, det här är tillagad kyckling/sås/svalbon" Hahaha! 

Och jag får oändliga lektioner i hur/var man kan smuggla knark. Nej, jag ska inte göra det...det räcker att kolla på teven! Huuu...Jag blir nervös bara av att kolla! 

Snart börjar det..ikväll är det bara ett avsnitt, för sen visas det hockey...


25 februari 2013

Solskensdag!

Here comes the sun! Och det med besked! Hela 6 grader i skuggan var det ett tag också! Snön smälte och blev sådär härligt taggig! Och jag satt en stund på balkongen! Så länge det inte blåser där så kan det vara skönt även så här tidigt på våren. Eller sent på vintern...same, same but different ;)

Skatorna får fnatt och far omkring och jagar varandra! Fast här är det en som vilar sig lite. Vackra är dom! 

Sen är det nåt grönt i min balkonglåda! Jag var lat i höstas och orkade inte slänga allt på balkongen, utan den här lådan med nejlikor fick stå kvar...och den kanske kommer igen! Spännande! Det är ju mycket visset på den också, men jag ska rapportera om det börjar växa! 

På taket mittemot droppar och drippar det! Men det ska väl bli kallt i natt igen, så i morgon bitti är det väl en istandrad där igen...

16 februari 2013

Vår spaning eller vårspaning?

Ja, som jag berättade igår så gick jag och Mimmi till Stadsträdgården idag för att spana efter våren! Och ja! Den är i vardande...trollhasseln hade inte kommit lika långt som i fjol vid samma tid, men det har inte varit tillräckligt med sol. Men den är på G! Härligt! 


Andra små knoppar som ligger i startgroparna:

Panasonicarna fick jobba! De är bra på närbilder...

Och här fångade jag en flyende räv...eller nåt! 

Det finns många vackra fröställningar kvar också:

Och den enda röda blomman vi hittade...en liten marsipanros ser det ut som! 

Sen gick vi till Mitticity och drack kaffe och åt en Budapestbakelse! Den glömde jag att fota, för jag åt upp den så fort...det är min favoritbakelse! Att man sen har kuponger där man får två för en gör ju inte saken sämre. Nej, jag åt inte två, vi tog varsin, jag och Mimmi ;) Nu ser jag fram emot att det ska bli lite varmare ute ändå! Två plusgrader är väl...okej, men jag vill ha mer! 

15 februari 2013

Vårspaning på G!

Oj, vad veckan gick fort när jag jobbade! Det var skillnad mot förra veckan när varenda dag var den andra lik och jag mest låg i soffan. 

Vädermässigt är det väl sådär, plusgrader idag i alla fall! 

Imorgon ska jag och Mimmi till Stadsträdgården och spana efter vårtecken, kanske får vi syn på trollhasselns blommor (nedan från 17:e februari 2012)


I övrigt har jag städat och tvättat, och det är så skönt att orka med det, även om hostan inte är helt borta, det tar sån tid, jag kommer ihåg det från tidigare influensor. Men jag sover gott om natten! 

Ikväll blir det att kolla finalen på På spåret! Lite tramsiga programledare tycker jag, men ok att titta på...Annars kan vi ju spela vårat På spåret 2, som jag köpte till T i julklapp (och som var fel på...men jag köpte ju ett nytt). Det är jättekul! Och ingen fånig orkester som står och låter i bakgrunden är det då heller ;) 

12 mars 2012

Vår! Vår! Vår!

Våååår! Klarälven håller på att gå upp. Jag var ute en lång stund på lunchen och gick omkring och letade fjärilar (jag och MIMMI har ju ett vad om vem som hittar den första fjärilen) men nere i stan ville de inte visa sig, det finns ju inte mycket blommor än där förstås...

Här nedan har det börjat släppa rejält i kanterna av isen. Det gick fort under dagen, på morgonen var det frost och jag var påklädd som en eskimå...

Och så cyklade jag hem mot solnedgången! På morgonen cyklar jag ju in i den, helt underbart att slippa trånga bussar med folk som luktar rök...

28 februari 2012

För vintern har varit alltför lång...

26 februari förra året. Det var ett bra zombieår tydligen ;) I år har det inte varit lika tätt mellan dom, zombisarna.

Men igår snöade det...jag lyckades vara tvungen att cykla hem i snöyran. Det var INTE kul kan jag meddela. Motvind och snöregn rakt i ansiktet i tjugo minuter gjorde ONT! Sen att det blev så "ljust och fint" hjälpte inte ;) Men nu på morgonen är all snön borta, och det ska tydligen bli bortåt 10 plusgrader, jippi!

22 januari 2012

Ett år sedan...

Förra året vid den här tiden såg det ut så här:  
Massor med snöööö! Bläsh. Idag är det lite vitt ute, men inte mer än att jag står ut. 

Vem kan tycka en sån här väg är kul? 

Jag har gjort om bilderna lite. Först svart/vitt, sen korsframkallning. Jag gillar effekten man får då. Förresten så ska ju Picnik försvinna från etern. Det var en kul sida, men jag håller mig ändå mest till Photoscape, ett lagom program där man kan göra en hel del också. 

Nu har jag lite baktankar ;) (ingen som är förvånad, va?) Jag satte en fördeg igår (lite jäst, vatten och dinkelfullkornsmjöl) och idag har jag skållat lite gryn. Så nu ska jag blanda ihop detta med Vete Special och mer vatten...och...tja, få se vad jag häller i mer. Jag vet aldrig riktigt hur mina bröd blir! Lite spänning i livet måste man väl ha ;) 

30 december 2011

Årsbildföljetong del II

"Maj och juni blommar mest", jo, det kan man nog säga.  


"Juli, augusti och september sköna, härliga framgå..."


"Men oktober och november och december äro grå" Nej, det kan man väl inte påstå...jag tyckte detta året har varit helt fantastiskt vädermässigt. Dimma är mysigt, duggregn är bra att cykla i och november bjöd på flera blomfoton! Och ingen snö!! Hurra, hurra! Hoppas trenden håller i sig... 

Blommor på balkongen i november! 

Lite julavslutningsbilder, prinskorv, ägghalvor och tomte! Och en leksaksdammsugare ;)

Idag har det varit soligt och icke-blåsigt, lite kallt bara (-1) 

29 december 2011

Årsbokslut?

Så här års är det väl dags för en liten sammanfattning av året. Ja, vädret lämnade en hel del  i övrigt att önska. Snö, snö och åter snö. Kallt. Men i slutet av januari återvände i alla fall ljuset och snögubbarna började få stora skälvan...  

Februari var det fortfarande en hel del snö kvar, men knoppar började synas i alla fall inne! Och tulpaner från Amsterdam...mmmm....


När mars och april kom med sina torra gula gräsängar då var det gott att gå ut och fota! 

Sen kom äntligen allt annat som följer med försommaren, småkryp, vitsippor och stilla vatten...

Fortsättning följer...

17 oktober 2011

Årstider


"Sen är den sköna hösten här
som vi har väntat på,
med gula löv och mogna bär
och äppelträn med äpplen på
och kylig natt och blåsig dag
och litet socialbidrag
som man kan dra sig fram uppå
så varför gnälla då?

Och vår chefsingenjör
går det strålande för.
Han fick kosing av staten
att fortsätta för
lika glatt som förut
någonstans söderut
 går han på parti och minut."

ur Allan Edwalls Årstider.

(Lånade boken Grovdoppa på bibblan om nån undrar... ;) 

12 oktober 2011

Full monty! Nej...inte riktigt...

bara fullmåne! Och inte vilken fullmåne som helst, utan en morgonfullmåne:
Jajemän! Fotad c:a 07.40 i väster när den gick ner...och det går rätt fort! Jag stod och kollade på den när den trillade ner bakom träden. Och då gick solen upp på andra sidan huset! Så praktiskt att ha fönster åt båda håll! 
Hej och hå! Kråkan lyfter...

09 oktober 2011

Ser du stjärnan i det blååå...

Igår kväll stod jag och glodde i norr, mot Karlavagnen (Stora Björnen), för över Karlavagnen syns Draken och det var där Draconiderna skulle kunna synas. Det var ju ingen meteorskur precis, jag såg fyra stjärnfall, varav ett rätt stort! Men det skulle ju kunna varit en himla trafik, jag stod ju inte där i flera timmar...nåja, det är kul att ha sett några fall i alla fall (höhö)

I år slapp jag gå ut och stå och frysa, för vi har fönster mot nordväst!  
 (Bild lånad från Wikipedia)
Nästa regelbundna meteorskur är Leoniderna som man kanske ser bäst den 18 november. Om det är en stjärnklar natt vill säga.

(Bild återigen lånad från Wikipedia, illustration av Leoniderna över Niagarafallen) 

Det har inte varit frost här i natt, men 1,2 grader i morse. Jag tog in mina pelargoner i går kväll, och det var det nog tacksamma för. Men nu har de fått gått ut på balkongen igen! Det är INTE dags för dom att gå och lägga sig än ;)