16 juni 2011

Banankrig!

verkar det vara här på Bellevue! Nu ligger det tre skal i rad på spåret! Tänk om godståget spårar ur...nej det är nog ingen risk. Men vem i självaste glödheta är det som har bananslängmani? Inget svar än heller på frågan "who are you?" som någon hade skrivit på övergångsrampen. Och jag är ENDAST dokumenterande vittne! Jag lägger mig inte i detta mer än att jag är fruktansvärt nyfiken och fotar!  

 Smultron har jag ätit idag! Säkert ett hekto eller nåt...det smakar sommmar, mmm....
 Ståtliga allium i Stadsträdgården. Och solen sken och fåglarna kvittrade. Bilderna ovan tagna med Lilla Blå. 
 Men nu! En kvällspromenad med Sonyn som jag satt på 18-200mm (som jag inte riktigt trivs med). En humla här som jag jagade! Det är ingen vanlig humla, den är randig på bakkroppen som en geting, fast ljusare. Stor var den också. Jag vet att det finns många humlearter i Sverige, och jag haaaar googlat, men inte hittat nåt! Hjälp!

(Inte den skarpaste bilden precis, men den rörde sig fort. Humlan, alltså, inte kameran...) 
 En annan humla på inflygning till en rödklöver. Tungan är redan utfälld! 
 Zakrisdalsområdet är vackert! Varnar för hjortar gör de också...men det var rätt länge sen det fanns såna här! 
Och nu vet jag varför humlor egentligen inte kan flyga...det är för att de är totalt överlastade med pollen! Haha! 

6 kommentarer:

Maria Thorbjörnsson sa...

Här har du en till som älskar den "lilla" både kameran och smått å gått i bild..ha det..Maria

soffie sa...

å vilka vackra bilder du tagit härligt med en promenad ,
å smultron mums va de är goda.

AnnaKK sa...

Go´morron!

Vilket härligt perspektiv på alliumen - de ser ju ut som träd, si så där 10-15 meter höga! :-D

Förövrigt kan jag numera inte se slängda bananskal nånstans längre, utan att genast tänka på dej och ditt bananskalsmysterium! ;-) Det är t o m så jag får anstränga mej att LÅTA BLI att fota de skal jag ser! Fniss!!

Jo, jag vet att man inte syns riktigt så mycket som man tror när man gatufotar, men det är ändå bekvämare att hålla på på ett ställe där man inte är den enda som går runt med kameran i högsta hugg. Malmö på sommaren, fullt av fotande turister, är perfekt!! Det gäller bara att hitta tiden för att åka dit - och vädret... Idag skulle jag ha tid, men då regnar det givetvis... Så den resan får vänta.

Trevlig helg på dej! :-)

Anonym sa...

Härliga bilder..humlesorter är jag inget bra på..en humla helt enkelt=)

Klart du får hälsa på..så välkommen så!

Kram Ninni

södersol sa...

Smultron,mmmmmm va gott!
Hur kan humlan flyga med en sådan benlast? Otroligt!

Hadetfint!

mammakero sa...

Härliga sommarbilder! Humlor kan jag väldigt lite om tyvärr! Den du såg kanske haft ihop det med en geting? HAHA!!
De första mogna smultronen från trädgården är uppätna! Smakar himmelskt!
Knasigt att den där bananmannen börjar sprida ut bananerna på spåret med!