12 juli 2014

Ute på ängen

Där hittade jag lite skojsiga saker:

 Bland annat en bastardsvärmare! Det är en rödlistad art pga att deras favoritplatser försvinner mer och mer i takt med att ängsmarkerna minskar. Den gillar tistlar och andra ängsblommor. Det här är en Allmän bastardsvärmare, det finns lite olika arter! 


Sen var det gott om humlor också, av olika arter! De ville åt samma tistel... (eller om de parar sig, jag vet faktiskt inte! Hanhumlorna kläcks fullgångna på sensommaren och parar sig med honorna, så kanske det inte var något slagsmål ändå...)



Fast det såg så ut ;) Tyvärr finns det bromsar i vår herres hage också :( De hade jag fullt sjå med att jaga bort, de är ju så otroligt envisa! Men en trodde han hade hittat den perfekta matplatsen: 
Min cykelsadel...Fina ögon har de i alla fall! Den här sorten kallas för blinningar! Brrr...

Nej, tacka vet jag fjärilar som bara är intresserade av nektar och inte mitt blod! 

Här har varit varmt rätt länge, men igår var det inte sååå varmt (24 grader) och idag verkar det bli rätt skönt också! Så snart ska jag ner och kolla min lilla äng ;)



1 kommentar:

mammakero sa...

Härliga bilder! Har aldrig sett en sån där blåröd svärmare förr! Det trots att dessa tistlar är mycket vanliga runt stugan...
Blinningar... huvva! Avskyr dessa slaktare av bitarna. De nöjer sej ju inte med att sticka...