10 juni 2013

Mot Borås!

Mja...jag är ju inte MOT Borås ;) snarare för... Fast vi kan börja redan på vägen ner (jag åkte med Tågab över Herrljunga). Tågab hade underbara gamla vagnar med trädetaljer och små skyltar. Man skulle inte luta sig ut under färd heller. Det var inte heller nån jä-a air condition som pyser ut en massa kalluft så man sitter och fryser, utan bara fönster som gick att öppna. Om man ville. Mmm..."och det dunkade i skenorna och konduktören sa..." 

"Nästa Ljung!" Gamla fina stationshus står kvar. Längst till höger i bild är ett sånt där grönt omkopplingsverk. Jag tror inte att det används längre, men de är fina! 

En av Ljungs alla 734 invånare: 

Och här: Fristad! Min barndoms stad. Eller nja, stad har det aldrig varit. Kommun, ja. Här bor det lite fler, 4924 (enligt statistik från 2010). Orten är känd för Fristads folkhögsskola och Fristads Arbetskläder. 

Där folkhögsskolan håller till nu fanns för ett regemente, Fristad hed, mellan 1797 och 1914. Här tränade de indelta soldaterna på att kriga och det fanns också en galgbacke, en avrättningsplats. Den har jag dock aldrig lyckats luska ut var inom området den låg, hm...

Det är väldigt lummigt och fint här i Västergötland, mycket lövträd och inte så mycket barrträd. 

En liten fin bänk med en liten fin kaffekanna på, som hade fått fina blommor i sig! 

Här nedan är en s.k. bautasten, till vad den används vet man inte. I alla fall inte jag. Det står inget skrivet på den, och den har nog stått rakare en gång i forntiden. 

Jag gör mitt bästa för att räta upp den! ;) Undrar hur djupt ner i marken den går, för den gick inte att rubba...

Öresjö är en sjö (hm..jaja) som sträcker sig från Borås till Fristad och den är 6 km lång och ingår i Viskans avrinningsområde. Det finns två badplatser i Fristad, Skalle och här nedan Asklanda. Där har jag badat många gånger (jo, det är sant, jag har faktiskt badat!!) 

Nu har vi anlänt till Borås, här rivs för att få luft och ljus! Ibland kan det vara behövligt, så inte staden växer igen av stora träd och buskar. Det ska planteras träd här och det ska bli gatlyktor också. 

Vattentornet i Borås ligger i Kvarnbergsparken och invigdes 1 juli 1900. Det är byggt som en gammal borg i sandsten och var i bruk fram till slutet av sextiotalet. 

Dagen började gå mot kväll och från Evas balkong fanns en massa fin himmel att titta på! Solen lyser även över Borås. Ibland. 

Flygplanen flög fram och tillbaka. Landvetter ligger ju inte så himla många mil härifrån. 

Och solen gick ner i väster. Liiite längre åt nortväst flyttar den väl sig, men om två veckor är det stopp! Då börjar den sin vandring tillbaka mot öster igen...

Nergången! 

Nergångna! Eller vad säger jag...nä...vi är ju forever young! I nästa avsnitt ska vi titta lite på Ramnaparken och svarta svanar och kajor som leker den döende svanen...

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Kul att få se lite av Borås! Jag har mest bara passerat igenom där under de senaste 20 (30??) åren... Och varit på Knalleland en och annan gång också. :-)

Donau nu låter som en äventyrsresa!?! Knäpp flytvästen hårt!!! 8-X

soffie sa...

så fint du visar och usch att vi snart redan vänder blä...nu får vi verkligen hoppas det fortsätter så här varmt å fint:)

Södercirrus sa...

Åjooooo visst har Borås även sin tjusning när regnet uteblir!
Tackar för roliga dagar med många äventyr.
Var snäll säg inget om Vänga mosslik för det är ju dumt om hela världen får reda på dess existens!

Ha en skön dag!

Lambergsfrua sa...

Vad roligt att få se alla dina fina bilder. Extra kul att du visar stationshuset i Ljung också. Vi bodde i samhället under 20 år de sista fem åren bara några hundra meter från stationen.
Nä, det där gröna ställverket används inte längre, men när vi kom dit 1972 sköttes det av stinsen, som bodde på andra våningen. Dessutom fanns det två anställda till...

Idag finns bara den s.k. plåtstinsen, tavlan man själv vänder på, om man vill åka med tåget.
Varm kram