01 juli 2012

Normandie del 1

Ja, resan, ja. Vi började alltså vår bussresa i Karlstad klockan sju på midsommaraftonen. Vi fick se Örebro, Hova, Skövde (stan som ingen behövvde...), Borås, Varberg och sen Malmö! Det tog några timmar om man säger så. Vi lämnade ett soligt Värmland och mötte regnet i Götaland. Men sen strax utanför Malmö såg vi en blå himmel över havet och det blev jättefint! Det var inte så värst många restauranger öppna i Malmö denna fredag, men vi hittade Bishops Arms och kunde få lite mat. Sen blev det till att soooova!

En svartkråka i södra Sverige! De skulle vi få se fler av senare...

På lördag morgon kom en buss från Scandorama och hämtade oss vid hotellet. Efter viss förvirring bland oss som väntade där vi enligt hotellet skulle vänta fick vi se bussen stanna på andra sidan kvarteret. Skånsk logik? Nåja, vi kom iväg till Öresundsterminalen där 42 andra glada medpassagerare väntade! Vår buss for iväg vid åttatiden och vår guide Malin berättade lite om hur resan skulle fortlöpa. Att bussen var från lilla Molkom gjorde inte saken sämre, inte heller att busschauffören var Karlstadbo!

Färjan Rödby - Puttgarden tar c:a 45 minuter, det är dock inte lika billigt att handla som förr på dessa färjor. En massa mat finns det om man lyckas bli hungrig på denna korta överfart...det blev dock inte jag...

Sen for vi söderut genom Danmarks vallmobeströdda åkrar. 73 mil skulle vi åka idag, och vi hade ännu inte fått träsmak i arslet.

I lilla Schönwalde i Tyskland var det lunch för de som önskade. Det gjorde inte vi (surprise? ;) utan vi fick en smörgås och en öl!

Cigarettautomater fanns det här! Fast tyskarna är ju väldigt förtjusta i z....

Guiden Malin informerade oss noga om var det fanns toaletter utmed Autobahn när vi stannade för små raster. Dessa automatiska dass roterade toasitsen och desinficerade den. Tror jag att den gjorde i alla fall. Tur man inte satt kvar på den när den började rotera. Dessa toor kostade 0,70 Euro, det fanns också gratis toaletter, men de var oftast av enklare slag.

Det här trodde jag först var en del av en rymdstation, men sen fick jag reda på att det "bara" var noskonen till en vindsnurra! De är rätt stora...och många.

Efter att ha rullat både fort och låååångsamt (förbi Hamburg är det tydligen alltid köer) så kom vi fram till Bochum som ligger i Ruhrområdet. Där bodde vi på ett fint hotell. Tyvärr fick jag en allergireaktion deluxe! Jag hade köpt en fruktsallad på färjan (nyttig ska man ju försöka vara) och det var någon frukt däri som jag inte tålde. Det kliade i händerna...i gommen...sen blev jag rödflammig och prickig på hela överkroppen (och halva under...)  Nej, det blir ingen bild på detta... :D

Som tur var hade guiden Clarityntabletter med sig, så det fick bli en sån i stället för ett glas vin till maten :( Men prickarna försvann ganska fort efter att ha tagit den. Puh. Sens moral: Försök inte att vara nyttig!
Liten hare utanför hotellfönstret!

Det blev en tidig kväll (allergin gjorde mig trött också), men nästa morgon var jag pigg och efter en stor frukostbuffé åkte vi vidare mot Frankrike! Drygt 70 mil till skulle avklaras...och vi skulle besöka Peronne som ligger i närheten av floden Somme, där många slag utspelade sig under första världskriget.

Floden Elbe! Större än Klarälven...

Många kärnkraftsverk åkte vi förbi...

Vackert väder i Tyskland var det!

Ingen tvekan om vart vi ska...

I nästa del blir det lite krig, lite fred, lite mat och lite mycket vin! Jag måste gå igenom lite fler bilder först...jag tog ungefär 600 bilder på 500 mil!