04 mars 2011

Solen lågar!

Christina Charlotta Lindholm (1836-1917)
Denna sång och "Ett litet fattigt barn jag är" är hennes mest kända verk. Denna sången finns i "Sånger af Nanny" som är en liten sångsamling för Söndagsskolan.

Söndagsskola, ja. Det gick jag i när jag var liten! Jag minns inte riktigt vad vi gjorde mer än att sätta fast Jesus och en massa åsnor och kameler på en FLANELLOGRAF (en tavla av filt där man kunde flytta på figurerna) Med två ateistiska föräldrar så var väl inte mina chanser att stiga i graderna i söndagsskolan särskilt stora...Men då var det kul! Särskilt flanellografen...

Uppdaterat från minnets dunkla vrår:
Guldstjärnorna! Som man fick inklistrade i ett litet häfte om man var flitig. 

 

03 mars 2011

Bananmystik!

 så får man passa på att gå ut! Äntligen sol! 
 och dräglig temperatur. Fast riktigt så här varmt var det inte ute...men +5 ska man inte klaga över heller! Och inte heller över innetemperaturen! Jag och min surdeg gillar!
 Jag gillar gamla skyltar. TILL Burmavägen. Varför den vägen heter så har jag ingen aning om. 
 Här är det trångt om saligheten. Två skatbon i ett inte så stort (äppelträd? körsbärsträd?) 
 Här har man redan packat för att ge sig iväg på semester! Vart vet jag inte, men kanske Burma ;)

Balkongen har varit min favoritplats idag en stund. Med en kopp kaffe i handen och en varm jacka på så var det riktigt skönt att sitta där i solen. Jag hade sällskap av min lilla viol som...ääähh..ja, vad ska jag säga...lever. Tror jag. 

Och till något konstigt. Ni vet bananerna. På-spåret-bananerna. De som låg vid sidan om spåret är nu tillbaka där de brukade ligga! Haha, jag fattar ingenting. Och det är INTE tåget som råkat blåsa tillbaka hela högen tillbaka till ursprungsplatsen. Det här blir mer och mer mystiskt... 

 

 To be continued...

Pausfågel!

 blir idag BLÅMESEN som far omkring som en tätting (ja, just det!) och letar efter insekter som gömmer sig i springorna på husen. Just denna mes är nog en hanne eftersom den har en väldans blå huvudprydnad! De bygger ju gärna bon i ventilationshål eller under takpannor, kanske jag får se något bo senare i vår! 

I Bohuslän har blåmesen kallats för "bullare". På andra håll i Sverige har den kallats för "blindmes" - förmodligen för att den ser ut att bära glasögon.  
(Lånat från Wikipedia) 
Mina fina Oxalis triangularis börjar blomma! Mörkröda triangelformade blad och rosa blommor. 

Nämen, nu ser jag en blek sol som kämpar för att tränga igenom molnen! Hoppas den lyckas! 

02 mars 2011

Status quo

är det ute tycker jag...dimmigt och kallt. I Hufvudstaden har dom tydligen sol var det en liten fågel som viskade i mitt öra! Den får gärna komma hit snart. Solen, alltså, inte huvudstaden. På vädersajterna är det en sol minsann, men inte irl. Och det är väl det som är viktigast ;) 
 Denna bild tycker jag att man vill dyka ner i och sätta sig på en liten pistillsoffa och bara vara! Mjukt och gôtt! Men man får inte vara allergisk! 

Nu skulle man kunna tro att det är en vit tulpan, men icke sa Nicke! Det är denna: 
 som jag stoppade ner Lilla Blå i och så var tydligen blixten på. Då blev det sådär ljust och fint! Och Lilla Blå Panasonic är en fena på macrobilder...

Äggen då, undrar ni förstås! Hur gick det med dom? 

Jo... 
 ...alla 45 höll! Trots skumpiga cykelvägar med modd på. Jag cyklade på bilvägen så mycket jag kunde, det får dom finna sig i, bilisterna, när det är bar asfalt där, men inte på g/c-vägarna! 

En del av äggen härovan är gröna! Hönorna däremot är inte gröna...men varför äggen blir det vet jag inte. Någon som vet? Och vad är det för en lustig figur mitt i paketet? 
Och tack för alla cyberkramar, förresten! För det mesta är jag ingen dysterkvist, men ibland faller jag, men landar oftast på en studsmatta och är snart uppe igen!  

Dimmigt ute!

 Detta år verkar våren tveka väldigt mycket. Men av den andra mars kan man väl inte begära så mycket av egentligen. Just nu är det dimmigt och minusgrader. Det är väl inte så humörhöjande direkt. Men snart ska jag ut och cykla lite i alla fall! Jag ska köpa "ägg som har gått lösa". Hönorna som värper dom tycker tydligen det är vår och värper riktigt bra nu. Det är ljuset de känner av. Och visst är det ljusare både morgon och kväll. Väderleksrapporten lovar soligt väder idag, men det tar jag med en nypa salt!
Lite sånt här vore ju inte fel snart. Jag har köpt tulpaner nu så jag får lite av min blomabstinens tillfredsställd! Och så kan jag fota dom sen ;)

01 mars 2011

Saknad

Dan Andersson, Svarta Ballader. 

Än så surrar inte ljungheden av vind och vilda bin. Men annars så stämmer det mesta in. Reseda...en oansenlig blomma med en osedvanlig ljuvlig doft. 

Systerbrist kallar jag min stämning just nu. Och jag vet att det inte bara är jag som lider av en sådan...

Precis så är det



Också Södergran. Fortsättningen på den förra diktraden. Den heter Dagen svalnar och är egentligen flera verser med olika meter. 

Vackert är det i alla fall! 

Och mina smala axlar längtar efter våren...