03 mars 2011

Pausfågel!

 blir idag BLÅMESEN som far omkring som en tätting (ja, just det!) och letar efter insekter som gömmer sig i springorna på husen. Just denna mes är nog en hanne eftersom den har en väldans blå huvudprydnad! De bygger ju gärna bon i ventilationshål eller under takpannor, kanske jag får se något bo senare i vår! 

I Bohuslän har blåmesen kallats för "bullare". På andra håll i Sverige har den kallats för "blindmes" - förmodligen för att den ser ut att bära glasögon.  
(Lånat från Wikipedia) 
Mina fina Oxalis triangularis börjar blomma! Mörkröda triangelformade blad och rosa blommor. 

Nämen, nu ser jag en blek sol som kämpar för att tränga igenom molnen! Hoppas den lyckas! 

6 kommentarer:

Maria Thorbjörnsson sa...

Söt "rackare" den där lille blå..ja det e bara att hoppas dag till dag att solen kommer..ha det..Maria

AnnaKK sa...

Det finns betydligt fler blåmesar här än blommande oxalis... Och solar också för den delen! Har inte sett minsta lilla stråle idag heller - men tre-fyra snökorn i luften. Suckeli-suck...

Vid närmare eftertanke säger jag inte "stöllaryck" - det är infödiska... :-) En annan som kommer från andra sidan gränsen, säger snarare "stållaröck" med skorrande smålands-r! ;-)

Det är KUL med dialekter!

mimmi sa...

Vilken härlig bild på blomman :) ja även på din lilla blåmes ..men blomma blir absolut min favorit av dessa två :)

i stora drag sa...

Skönt att någon fått sol idag!
Vi har inte sett den på snart en hel vecka!

Härligt med blommor som vaknar nu!
Ha en fin kväll!
Och tack för din kommentar hos mig!
/Pia

i stora drag sa...

Hej igen!
Snällt att du kikat i din blombok!
Jag tror du har rätt! Jag hade tänkt skriva att jag trodde det var något som fjärilsaralia, men tyckte det lät dumt så jag tog bort det igen. :)
Men fjäderaralia kan det visst vara! Fanns också någon liknande som de kallade för ormbunksaralia.
Tack för hjälpen! :)
/Pia

i stora drag sa...

Hej igen! :)
Mina nyaste böcker om blommor handlar mest om trädgård och den vilda floran. Men jag hittade en bild på fjäderaralia i en gammal krukväxtbok (också Bonniers) men det var då rakt inte den jag har.
Så jag tror det finns en massa varianter av denna kanske. Jag har hittat bilder på internet på den jag har. Kommer ihåg att jag såg en jättestor på Zoo i Köpenhamn en gång, den var högre än mig som är 1.60! :)
Kul att du engagerade dig!
Kram Pia