04 mars 2011

Solen lågar!

Christina Charlotta Lindholm (1836-1917)
Denna sång och "Ett litet fattigt barn jag är" är hennes mest kända verk. Denna sången finns i "Sånger af Nanny" som är en liten sångsamling för Söndagsskolan.

Söndagsskola, ja. Det gick jag i när jag var liten! Jag minns inte riktigt vad vi gjorde mer än att sätta fast Jesus och en massa åsnor och kameler på en FLANELLOGRAF (en tavla av filt där man kunde flytta på figurerna) Med två ateistiska föräldrar så var väl inte mina chanser att stiga i graderna i söndagsskolan särskilt stora...Men då var det kul! Särskilt flanellografen...

Uppdaterat från minnets dunkla vrår:
Guldstjärnorna! Som man fick inklistrade i ett litet häfte om man var flitig. 

 

6 kommentarer:

i stora drag sa...

*hi hi* Det gjorde jag med! Gick i söndagsskola med flanellograftavla. Sen fick vi stoppa "kollekten" i en sparbössa där det satt ett "ne***bar" som nickade med huvudet som tack!
/Pia

Söderbrun sa...

Oja, denna fantastiska söndagsskola som jag älskade!
Visst minns jag när söndagsskolefröken satte upp alla Guds barn med sina olika hudfärger på filttavlan och sa - Gud älskar alla barnen, vit, gul, röd och svart det har han sagt! Men jag såg på fröken att hon ljög för hon föredrog de vita barnen. Gud älskar alla men i jordelivet så älskar inte alla människor varandra. Där satt jag på den låga långa träbänken och lyssnade, ett litet brunt barn med killen Claes
bredvid mig. Han var så ljushyllt, nästan mjölkvit och med ett kritvit hår, tillråga på allt hade han enormt stora blå ögon. Ett riktigt vackert helsvenskt barn med ett varmt och vänligt sätt.
En god lekkamrat.
Denna upplevelse skar i mitt barnahjärta....jag hade fel hudfärg för fröken tyckte bättre om de pigmentlösa.
Där såg jag igenom människans falskhet inför sin nästa.
Gud älskar men människan följer inte alls hans/hennes/detets vilja eller önskan att vi människor ska ta till oss budskapet. Älska din nästa....

Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara, nja det vete katten.

Ha en go fotardag på Bellevue!

Helene sa...

Jag gick oxå på söndagsskola...Kommer inte ihåg vad vi gjorde mer än att vi lekte och var ute i skogen = ))
Ha en mysig FREDAG.
Kram Helene.

AnnaKK sa...

Om man skulle ta och be en bön...? :-) Först en om att ryggen ska bli bra igen (se dagens inlägg...) och sen en om att de där fem plusgraderna (som ni tydligen hade hos dej igår) genast ska komma hit!!!

i stora drag sa...

*oops* Tappade visst sista bokstaven!
*ne***barn" skulle det ju vara! Det vi sa på den tiden, är ju tabu idag, därför stjärnorna!
/Pia

Maria Thorbjörnsson sa...

Ack ja..den tiden..den tiden..visst gick man..kompistryck..men vet att jag tyckte om stillheten..musiken och den där flanellskivan..kommer ihåg kyrkan..som idag e kontor..så det kan bli..ha det..Maria