12 juni 2012

Sommartårta!



Eller rättare sagt, hallåååå, sommaren, var är du? Nåja, det är soligt här, men nån värme att tala om är det inte. 

Jag har bakat en väldans god rulltårta idag! Enkelt som bara den. Receptet: 

100 g nötter eller mandel
1½ dl socker
Detta körs till en fin mix i en hushållsmixer.

Sedan:
3 ägg
2 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver
Hälls i och mixas runt en stund. 

Bred ut på ett bakpapper i en långpanna. (Vik upp kanterna på bakpappret lite)
Grädda i 250 grader i ca 4-5 minuter.
Häll upp på sockrat papper, drag försiktigt av översta pappret och låt den sen svalna med pappret över. 

Blanda vispad grädde med jordgubbssylt och lite hackade jordgubbar (eller annat) och bre över den kalla kakan. Rulla ihop som en rulltårta.

Låt stå en stund i kylen och skär upp den i tjocka bitar. 

Gott, gott, gott! 

Jag har gjort två till idag och i dem hällde jag i två msk kakao. Det går alltså att variera sig lite om man vill :) 

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Det lät otroligt gott :) jag skall faktiskt kopierar receptet här :)
kramizz :)

mammakero sa...

Det lät jättegott! Jag rullar smakerna på tungan i tanken... ;D
Mycket fin bild och jättefin ram hade du med!

♥ Carina ♥ sa...

Jaa... vaaar är sommaren?? Jag sitter ju redo i solstolen ;)

Åh vad det lät gott! Jag har inte bakat rulltårta på många år. Jag har fått för mig att jag inte klarar det. Kanske måste kolla om det stämmer ;)
Kram

MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Har precis varit ute med hundar på en mycket stilla promenad i skogen som jag bor i.
Det var så himla skönt att jag kan ju lugnt säga att detta var en bit av sommaren :D

Smarrigt värre och jag tycker nog aatt bara bilden ser ut som en sommartårta .. hehe.

soffie sa...

mums va gott det receptet ska jag testa:)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Ditte !

Nu får Du alla att börja baka, rulltårta. Undrar om det går lika bra med Stevia.Det blir väl att pröva.mandlar har jag. Men ingen mixer,jo en stav, det kanske funkar lika.Aldrig använt den, jo kanske en gång.

Hittat en grädde med 26% fetthalt.
Minns inte om det var Milda eller Icas.
Har inte heller bakat något på evigheter.

Kram Mi

Nonne sa...

Jamjam, den sätter sig som en tjusig badring runt midjan*fniss* Ska absolut testa den imorgon då det väntas fint besök. Ha det gott. Gottgottigottgott

Ninni sa...

Mmm låter mums=)

Du kan ju bli konditor som du bakar och står i.

Kramen