16 november 2008

Na na na na naaa

Hej och hjärtligt välkomna till dagens boktips!

Först ut är en bok av en finländsk författarinna, Mikaela Taivassalo, hon har skrivit "Fem knivar hade Andrej Krapl". En annorlunda titel på en annorlunda bok. Boken påminner i sin stil om David Lynch serie om Twin Peaks, fast den här utspelar sig i Finland och Sverige. Huvudpersonen är en ung kvinna som träffar en mystisk främling som kallar sig Andrej Krapl och bär på en psalmbok och fem knivar.


"Först ska jag visa dig mina knivar, sedan ska jag älska med dig" säger han. Detta är upptakten till en slags roadmovie (roadbookie?) som inte är lätt att förklara här, men det är svårt att lägga ifrån sig boken.


"Doften av dig, doften av sågen, det sargade hjärtat och alla frågor som skriks ut av de obevekliga cirkelbladen mot alla dessa trädstammar.”


Om man har det minsta av doftminne så är det inte svårt att känna doften av sågspån och trä när man läser. Mmmm :-)


1 kommentar:

Anonym sa...

Den låter fantastisk, jag älskar det först knivcitatet! Nu hamnar den på min det-här-önskar-jag-mig-i-julklapps-lista : )

Ska bli kul att läsa något finskt, trodde ett tag att det enda bra från Finland var Hanoi Rocks : )