10 april 2012

Mumien vaknar!

Eller...det gör de nog inte i första taget. Fast för några tusen år sen i Egypten så trodde man ju det. Att de döda skulle färdas till dödsriket och då skulle de ha med sig en massa praktiska grejor som mat, redskap och annat. Längst ner till höger är det en s.k. skendörr som den döde kunde röra sig in och ut genom. 

Under här är KANOP-kärl. Det är kärl som innehåller fyra olika organ, Imset tog hand om levern, Hapy lungorna, Duamutef magsäcken och Qebehsemuf tarmarna. Kärlens lock föreställer de olika gudarna. 

Egyptiska hieroglyfer på ett mumielock av sten. Vet dock inte vad det står...Jag har inte läst hieroglyfiska, det fanns inte på schemat när jag gick i skolan...

Här kunde jag ju inte låta bli att fota...ser ni skuggfiguren på väg upp i trappen? Är det en skepnad på väg genom skendörren eller.............nä, det var ju sambon... ;)

Blåsa glas kunde de också för länge sen, här är det etruskiska glas. Det är var ett gåtfullt folk som levde i Italien för några tusen år sen och som man inte vet så mycket om. Men tillräckligt mycket för att ha en utställning om dem på Medelhavsmuseet i alla fall! 

Nedan är det en modernare figur...en glad Leprechaun! Vi behövde ju vila ibland mellan all gåing! 

Trappan på hotellet! Visst är den alldeles....underbar! 

Så. Dä va dä! Kanske blir det en del till från den här resan, vädret ute just nu inbjuder ju inte till att gå ut och fota precis...Regn hela dagen...

6 kommentarer:

mammakero sa...

Vad underbart att vara på ett museum fullt av mumier och sånt! Tänk att jag aldrig satt min fot där, skamligt faktiskt! Tack för att jag fick följa med dej i Stockholm! Det har varit jättekul!

Maria Thorbjörnsson sa...

När jag tittar på dina bilder från Stockholmia..så längtar jag dit..sist jag var där hade jag inte blivit biten av "fotoflugan"..den där trappan var ju "himlaskön"eller skriver man "himmlaskön"..ha det..Maria

AnnaKK sa...

Ja, om inte annat så inbjuder dina foton verkligen till att längta sej halvt sjuk efter både semester, kultur och storstadspuls! :-) Men man får väl nöja sej med regndroppet, iallafall ett tag till... <:-)

Det där medelhavsmuseet verkar ju ha massor av spännande saker - tror faktiskt inte ens jag har hört talas om det innan!?

Lambergsfrua sa...

Läckra foton och hotelltrappan ser nästan ut som en vacker solfjäder.
Ni verkar ha hunnit med så mycket under ert besök i Stan - klart ni måste ta en och annan paus för att vila benen;)
Ha det gott i regnrusket!
Kram,
Lambergsfrua

soffie sa...

å va intressant!!å jättebra bilder, hoppas vi kan ses på fredag:) kramen

Mimmi sa...

Jisses .då mycket intressant ni såg där .detta visste jag inte om att det fanns där ..nu blir jag väldig sugen på att åka dit
Kramizz.