24 april 2012

Plötsligt händer det!

Ja, när man cyklar på morgonen kan man få se lite oväntade saker:  
En bäver! Full fart in mot city... Det finns ju en hel del bävrar runt om i staden (eller utanför den rättare sagt). 

Det syns att det är vänstertrafik i älven, storskraken håller sig på sin kant! 

Sen var jag en stund i stadsträdgården, men det hade inte kommit upp så mycket blommor än, trots dagens sol. Men några kul fåglar fanns det: 
Vet inte riktigt vad det är för sort? Bergfink? De höll sig mest i skuggan så det blev inga skarpa bilder...

Den här ville inte vara med på bild alls:

12 kommentarer:

Mimmi sa...

Ha HA så den ville inte vara med på bild . ja sånt har man ju varit ute för några gångar :)
Jag tyckte det blev helt ok bilder på Bergfinkarna :) Vi har fullt med dom här uppe...har aldrig sett så många här tidigare.
Och din upplevelse med bävern..den är jag riktig avundsjuk på :)
Jag var på fjärils jakt idag .. och såg fler än jag trodde.. och .. sädesärlan satt så fint också :)
kramizz :)

södersol sa...

Åhhhhhhhhhhhhhh så roligt, en BÄVER på väg in mot stan!
Helfräckt!

Ninni sa...

Okey då det är väl VÅR men inte så jäkla varmt!!

Hoppas hoppas du har rätt om att det blir fint till helgen=)

Härliga bilder, kramen

Nette Cecilia sa...

Jag har ju med bergfinken idag också ,va kul med bäver i stan ,kram nette

i stora drag sa...

Vad häftigt med en bäver, mitt i stan! Jag har aldrig sett någon "på riktigt".
Sol har vi också haft idag, men jag väntar fortfarande på värmen.

Svar: Det var inte några vilda orkidéer alls de vi hittat.
/Pia

mammakero sa...

Visst är det Bergsfinkar, det ser ut som en hane och en hona.
Häftigt med bäver i stan!

soffie sa...

wow va coolt med en Bäver där!å mysigt att träffas idag:)

Gunnar sa...

Kul att du fick en bild på bävrarna. Man ser ju spår av deras framfart överallt men sällan som man får syn på nån.
Bergfinken har så vackra färger. Brukar komma en flock på vårkanten och slå sig ner i trädgården.

Maria Thorbjörnsson sa...

Jo du..när man minst anar det..så händer det..Lyckans ost..har lärt mej att ALDRIG ge mej iväg utan kamera..ha det..Maria

Lambergsfrua sa...

Ja bäver finns i Klarälvsdeltat. Samma dag som din bild kom in berättade en granne att han sett en bäver komma simmande från Lambergskanalen in i Tjärnen tidigt samma morgon. Den fortsatte längre in i jämnhöjd med båtbryggorna, men kunde han inte se längre bort. Spännande!
Kramar,
Lambergsfrua

ZielonaMila sa...

Beautiful photographs, fantastically is to see the beauty of the nature. I am greeting

AnnaKK sa...

Så himla häftigt att man kan få se bävrar mitt i stan!! :-D

Bergfink är nog alldeles rätt gissat. Såna hade jag inga alls här i vintras - undrar just vart dom höll hus istället...? I Karlstad kanske!? ;-)