27 augusti 2013

Humle eller Dumle

Vid ett besök i Mariebergsskogen i söndags så såg jag en massa humlor i blommorna. Den här såg inte ut som den "vanliga" humlan med vit rumpa. Så det är nog en annan sort (logik de luxe!) Vilken sort vet jag dock inte, för efter lite googlande så fann jag att vi har en hemskans massa humlearter i Sverige. Någon humlekännare får gärna tala om vilken sort det är! :)

 Visar rumpan! Ej vit...

 Det var uppsatt en massa roliga holkar runt om i den lilla skogen, så nu har fåglarna gott om plats när de kommer tillbaka i vår...

Näckrosorna blommar fint nu! 

Och så här fint var det halv åtta nere i stan! Jag var uppe en liten stund vid sextiden i morse, och då låg dimman över ängen lite längre bort...men jag orkade inte klä på mig och gå ut och fota, tyvärr...

7 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder ,här håller värmen i sig också idag mellan 23 och 25 grader .Så vackra sommardagar är det .Vackert var det här på morgonen idag men jag hade inte tid med kameran den har fått vila några dagar nu ,kram Nette

Mimmi sa...

Kanon fina bilder ..den sista blir min favorit :) Jag tror det är en Dumle ..och inte en humla:)
kramizz:)

Soffie sa...

Så vackert...

AnnaKK sa...

Det finns visst över 40 olika sorters humlor här i landet, så du är förlåten om du inte kan identifiera riktigt alla! ;-)

Det har varit fina morgnar här också hittills i veckan, och idag tror jag att jag låter "konstigheterna" (kursen, alltså!) bero till längre fram på dagen. Vill gå ut en sväng nu istället!! Och kanske att systemkameran får följa med - har bara använt kompaktkameran på sistone... :-)

mammakero sa...

Häftiga fågelholkar! Det är så kul när de har sån fantasi!

Ninni sa...

Vackra bilder..ja vilken humla måntro finns ju mängder av humlesorter!

Nää Agapi var vi inte på vi skulle till Pascha på Rudsvägen! Men vi stannade i innerstan och käkade gott på Pitchers =)

Kram

Gunnar Deckare sa...

Det är verkligen fint i Mariebergsskogen. Hade ingen aning om att det finns olika sorters humlor. Kul!