08 november 2013

Whisky in the morning...

Nej, vi började inte dagarna med whisky...och inte med öl heller. Men lite senare på dagen. Fast jag gillar inte öl, varken Guinnes eller nån annan. Möjligtvis ale, som är lite söt/besk smak på. 


Här på Bow Bar ville de inte ha några hönspartyn! Hm...jag fick sen reda på att det betydde möhippa! Och några svensexor ville de heller inte veta av. På förekommen anledning kan jag tänka mig. Jag har sett på tv att engelsmän/kvinnor är rätt bra på att festa...

På vår "kvarterskrog" The Theatre Royal Bar, hade de en öppen spis! Det var skönt att sitta bredvid den ett tag...

Men nu blir det whiskyprovning! På The Scotch Whisky Experince som ligger på Royal Mile får man åka i en whiskytunna och veta allt om hur man gör whisky (antecknade febrilt). Vi tog den billigaste turen (12,75 pund) och då ingick tunnfärd, en svensk röst som berättade, en titt på världens största samling whisky, en liten hutt whisky och ett glas som man fick ta hem! 

Ticket to ride! Nu far de! 

Här är vi inne i blandartunnan! (Jag minns inte ett skvatt vad rösten berättade...)

Tjoff, tjoff, blanda på! 

Vatten behövs! 

Och jäst...här är stoooora jästsvampar! 

Tunnor där man lagrar whisky.

Sen var det dags för provningen! Först berättade guiden om whiskyns historia och alla de olika regionerna i Skottland som gör olika sorters whisky.

Vi fick varsin "skraplott" som det var fyra färger på. Under luckorna på "lotten" fick vi skrapa lite och lukta på de olika aromerna som whisky kan ha. Sen fick man välja en färg och smaka lite whisky med just den aromen. Det var ved (rökig), banan, vanilj och citrus. Jag valde den mesigaste, vanilj...

Här är en del av alla flaskor de hade i samlingen! 

Här sitter jag och Sofie med varsitt glas! Inte whisky dock...och ingen öl för mig heller...jag håller mig till mitt kära rödtjut! Rätt billigt där, c:a 3,40 pund för ett stort glas. Man kunde välja mellan 175 cl eller 250, det är ju bra! Det borde man kunna här hemma också...
Härregud, vilka stora händer jag ser ut att ha! Det har jag ju inte, haha! 

 På teaterbaren kom många in före och efter de varit på teatern som låg strax bredvid. 

Och nej, jag gillar fortfarande inte whisky...men det var kul att åka i en tunna! 

5 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Kan tänka mig att det var intressant trots att du inte gillar whiskey. Det skulle nog jag tycka också, fast jag är inte heller nån fan av whiskey :)
Kul att se Sofie där också på ett hörn :)
Kram och trevlig helg!

mammakero sa...

Kul att vara med om en visning i Whiskey produceringsprocesserna!
Jag gillar inte öl alls, inte ens ale... det är alltid rödtjut för mej med! Jag är en tvättäkta rödtjutare!
Whiskey däremot dricker jag gärna!

Soffie sa...

Å. Vad bra det var å va roligt vi hade det...kramen å fina foton men inte på mej jag BLIR. Inte bra på foton punkt slut.....

znogge sa...

Rött vin är alltid ett säkert kort som jag håller mig till :-)Fast hade jag varit i Edinburgh hade det nog blivit lite annat också ... Man får offra sig lite!

Åke sa...

Härliga bilder du bjuder på :)