04 november 2013

Edinburgh del 1, ons - tors

Ja, som en del vet så har vi varit på resande fot ett par dagar med SOFIE och hennes gubbe. Vi bilade ner till Skavsta i ett regnigt Sverige och lyfte mot Edinburgh halv sex på onsdagkvällen.

Här behövdes det packas om lite inför påstigningen. Vi var nästan sist ombord, men vi fick plats! Själv blir jag lätt hispig på flygplatser och lyckades stoppa in passet i fel lucka i passkontrollen... :D Men det gick bra ändå!

Resan tar bara drygt två timmar, och sen ställer man tillbaka klockan en timme till när man är framme, så 19.20 landade vi, skotsk tid. Ja, engelsk då...Här är Edinburgh från ovan! Lätt...futuristiskt.

Iiih, en whiskyflaska på flygplatsen! Nej, det var visst flygledartornet...

Flygplatsen ligger bara 11 km utanför staden och det går flygbussar var 10:e minut, så vi tog en sån in till stan. Det var mörkt och många slott var upplysta. Sen tog vi en taxi till hotellet, det var inte dyrt, ungefär 60 kronor kostade det. Men det var inte så långt från där bussen stannade, men att gå runt i mörkret och leta hade vi ingen lust till.

Vi checkade in snabbt och gick sen till närmaste pub för en bit mat. Och ett glas öl...eller vin för min del. Jag är inte jätteförtjust i öl. Möjligen ale...

Denna helg var det Samhein, Halloween, och alla pubar var utsmyckade med spindelnät och annat läskigt.

Nästa dag gick vi upp på Calton Hill, som ligger 100 meter ovanför staden. Däruppifrån har man en fantastisk utsikt över hela staden.

Panoramabild över staden. Klicka på bilden så blir den större. Om ni vill...

Det här är National Monument, som var tänkt som en hyllning till stupade skottar under Napoleonkriget, men pengarna tog slut och det byggdes aldrig färdigt. Nu står det där som ett rätt malplacerat monument alldeles för sig själv...

Den här klassiska vyn har Douglas Stewart-monumentet i förgrunden. Han var en känd professor i moralfilosofi vid Edinburghs universitet.

Vi hade tur med vädret! Det var soligt och fint på torsdagen och det fanns en hel del blommor kvar. Det blåste visserligen rätt mycket, men det gör det ju vid kuststäder.

Vi gick vidare ner mot Royal Mile och på vägen såg vi den här kyrkogården i motljus. Den lilla kyrkan utan torn är Canongate Kirk, som är från slutet av 1600-talet.

Fota bör man annars dör man! Undrar vem av oss som fotade mest! Det ska bli spännande att se Sofies bilder sen!

The Toolboth Canongate är ett hus från 1591 som har inrymt tullhus, polis, fängelse och annat. Nu är det ett museum som berättar om den vanliga människan i Canongate, som var en egen stad i Edinburgh förr. Detta museum hade gratis inträde, något för Sveriges museer att ta efter.

Klockan på huset väldigt säreget.

Inuti huset fick man se hur människor i denna stadsdel levde förr..Det var inte lätt alla gånger! Stora skillnader mellan överklass och underklass var det. Och är...

En fängelsecell där det satt några stackars människor...eeeh..dockor...

Här står det två dockor! Den ena är väldigt lik mig....

På Royal Milen finns såna här små "close" ner från gatan, det är gränder som ibland har långa vindlande trappor ner till gatan nedanför och ibland leder de in till en liten fin trädgård.

Sån här kunde man åka om man ville...men det lockade inte så värst i blåsten. Så vi gick...och gick...och gick!

Massor av whisky-affärer fanns det! (Mer om whisky senare)

Massor av kilt-affärer fanns det också...många var ju bara turistinriktade med billiga saker, men det fanns också affärer som sålde med välgjorda kläder och annat. Men det var stor skillnad i pris som ni förstår. Och nej, vi köpte inga kiltar, varken dyra eller billiga!

Den här äldre gentlemannen satt i sin lilla permobil och samlade in pengar till...vad jag tror var krigsveteraner (om det finns några såna kvar?) Han hade en massa medaljer på sig och väldigt rutiga kläder. Och den typiskt skotska "tammy-mössan" som egentligen heter Tam O´Shanter. Det finns massor av modeller, men den klassiska ska ha en liten tofs uppe på huvudet!

Här är världens mest tatuerade och piercade kvinna! Hon har c:a 7000 piercingar runt om på kroppen....puh...Jag som inte ens vill ha ringar i öronen...Hennes smycken väger runt 3,5 kilo!

Ja, det var lite om resan...fortsättning följer...