01 februari 2009

Aldrig med min fot!

AF skriver att vårens skomode med skyhöga klackar gör att allt fler vill operera sina fötter för att de ska passa i skorna! Förkorta stortån och fettsuga vaderna är en del av ingreppen som görs. Jag förstår inte hur man kan gå på en sån här idiotisk trend, och vilja anpassa kroppen efter modet i stället för tvärtom. Jag tänker på kinesiska kvinnor som fick sina fötter förstörda genom hård snörning, så de skulle likna lotusblommor, allt för att de skulle behaga männen som tyckte det var sexigt. Att de sedan knappt kunde gå och hade ständiga plågor var det väl inte så noga med.

Boken De röda skorna av Kathryn Harris handlar om detta och likaså "Snöblomma och den hemliga solfjädern av Lisa See:

1800-talets Kina. Lily växer upp i en fattig familj i 1800-talets Kina. Familjens döttrar får i unga år fötterna lindade och vistas enbart i "kvinnorummet". En äktenskapsmäklare anlitas, blivande makar och kvinnliga följeslagare utses. Lilys följeslagare heter Snöblomman och deras vänskap hjälper henne igenom livet. (Ur OPAC)

Mycket läsvärda romaner om ett annat liv för inte så väldigt länge sen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Askungen är inte så långt borta ändå med andra ord. Folk är verkligen villiga att hugga av en tå eller en häl för att få på sig skon som prinsen kommer med.

Anonym sa...

Tack för de boktipsen alltid bra för en bokslukerska som jag:O)
Ljusterapin i Haga det ska jag kolla upp,tack!

Anonym sa...

Jag kommer inte ihåg vad den boken hette som jag läste för säkert 20 år sedan, som handlade just om hur de lindade fötterna så att de skulle stanna i växten. Nä, fy f..n vilken värk livet ut de var tvungna att utstå för en sådan sak...