25 mars 2009

Dödsstraffen för dyra!

Jag skulle tro att det jublas över finanskrisen i en del fängelser i världen. Den sätter nämligen stopp för dödsstraffen, det är för dyrt att avrätta fångarna, jämfört med ett livstidsstraff. Det är den stränga bevakningen på Death Row och advokaterna som gör det hela dyrare. Ofta sitter en dödsdömd i 20-25 år i en dödscell och det har hänt att fångar förts in i dödskammaren och där fått besked om att Högsta domstolen ska göra en ny prövning. Detta enligt Amnesty.

Själv anser jag att dödstraff inte är försvarbart, det spelar ingen roll vad de som dömts har gjort, ett dödsstraff är så makabert i sig att det inte är går att försvara.

Än en gång kan jag rekommendera Lars-Åke Augustssons bok Nära döden. Jag har kollat på Huntsvilles fängelses hemsida, de har en förteckning över death row. Två av de män som Augustsson intervjuade finns fortfarande med i förteckningen på interner där...så de kanske har en chans nu att överleva krisen.

1 kommentar:

Anonym sa...

En galen hund avlivas är den mindre värd än en galen människa? Vari ligger skillnaden?
Svar på min fråga.........
Jag väntar på min injektion.