15 mars 2009

Nu måste jag sluta

Jag läste nyss Ann Heberleins bok om att hon inte ville dö och inte heller leva. Hon hade läst en bok av Udo Grashoff som hette Nu måste jag sluta, den innehöll avskedsbrev från människor som hade tagit livet av sig. Nyfiken som jag är var jag tvungen att se om den fanns på bibblan. Och det gjorde den. Så nu har jag läst denna märkliga bok, jag läste den med korta andetag, det gick inte på annat sätt. Människorna det handlar om bodde i DDR som hade ett annat samhällssystem än vi, där minsta felsteg kunde leda till avsked och suspendering och därför är det många bland brevskrivarna som inte sett någon annan utväg än att ta sitt liv. Men det är också unga människor, kärlekshistorier och döden som straff. En mycket märklig bok. Och så märkligt det är hur man kan upptäcka böcker, genom att läsa en, där författaren har läst någon och så vidare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tips alltid välkommet hos mej:O)

Anonym sa...

Låter deppigt, men ändå lockande. Shit va många böcker jag har att ta tag i nu. Jag måste nog åka till Thailand och lägga mig i en solstol igen : )