17 december 2012

Sicilianskt boktips

Jag är fullkomligt kär i kommisarie Montalbano! Eller..kanske mer i språket (översättaren har gjort ett fantastiskt jobb här!). Att det hela utspelar sig på Sicilien gör ju inte saken sämre..

En ung man har mördats utanför sin port på adress Via Cavour 44. Ett äldre par har spårlöst försvunnit i samband med en busstur till den antika ruinen i Tindari. Det är två fall som åstundar kommissarie Salvo Montalbano en vanlig morgon i den sicilianska staden Vigàta.

»Den döde är död och kan vänta«, resonerar Montalbano, men blir sedan visad till det gamla parets adress - Via Cavour 44. Kan de båda gamlingarna verkligen vara inblandade i ett mord? Finns det ens något samband mellan de båda incidenterna? Har maffian som vanligt ett finger med i spelet?
(lånat från Adlibris)

Det blir en väldigt rolig upplevelse att följa dottore Montalbano på hans väg mot lösningen på mordgåtan! Rekommenderas å det varmaste! 

4 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Tack för boktipset!
Ha en fin dag!
Kram

mammakero sa...

Har inte läst en enda bok som handlar om Montalbano... Tydligen har jag missat något!

Mimmi sa...

de bilder där du hade testat olika vitbalans på var jätte snyggt :-) böcker kan jag inte ge mig in och säga något om, då jag inte läsar så mycket ;-)
kramizz

AnnaKK sa...

Oj, vad du läser!? :-) Jag hoppas jag lyckas lägga ett och annat boktips på minnet, för man vet aldrig när läslusten slår till hos mej också. Fast ska jag plugga till våren lär det väl inte bli några deckare eller andra romaner, utan bara en massa seg kurslitteratur... :-I (Men det är inte alls säkert att jag ska det! Jag har kommit in på utbildningen jag sökte, och jag har tackat ja - men jag har ju inte börjat kursen än, så!)

Ang den enbente blåmesen: Jag tror den hade en "tass" till, uppdragen i magdunet för värmning, - men jag vet inte. När den flög sin väg hade den fortfarande bara ett ben synligt. :-)