18 mars 2012

Vårkänning!

Idag har det varit en solig dag här! Det har det tydligen inte varit på alla ställen i Sverige, i inre Götaland mest moln, har jag fått rapporter om! Jag var i Mariebergsskogen och mötte Sofie och några till, vi gick tipspromenad och det handlade om tidiga vårtecken!  

Ett vårtecken är väl viden som slår ut sina små tassar..silkesmjuka är de att sitta och känna på...videkissarna. 

Violen på balkongen lever än! Jag har städat där ute idag och rullat ut den röda gröna mattan...Jag har konstgräs därute och det skäms jag inte för, men den villaägare på Zakrisdal som har sånt runt hela huset, haha! Det blir spännande att se om det verkar vara så lättskött...går han med en dammsugare därute när andra går med sin gräsklippare tro? 
Jag har lekt lite i Picasa...jag blir inte riktigt klok på det programmet, var bilderna hamnar och så. Men det lär man sig väl så småningom. Vad använder ni för bildprogram när ni tankar in bilder från kameran och sen ordnar med dom? Jag har inte hittat var i Picasa man kan göra bilder mindre heller...så det gör jag i Photoshop...

7 kommentarer:

soffie sa...

mysigt att ses idag:)å så fina blommor, kramen

♥ Carina ♥ sa...

Kul att stöta på en bloggvän :)
Så fint med videkissar.
Kram

AnnaKK sa...

Jag hade Picasa för några år sen, men nu tror jag inte jag kommer ihåg nånting av det programmet just!? Och det har nog vuxit och kan mer nu än då - så säkert går det att krympa bilderna i det. Men det gäller ju att hitta var, så klart. Hm... <:-)

Mina foton plockar jag in i datorn från kamerorna direkt via minneskorten. Det finns små "springor" på hårddisken som är just kortläsare - mycket smidigare än att tanka över via kabel och särskilda överföringsprogram, inte minst när man har så många olika kameror igång. :-) Bildmapparna döper jag efter dagens datum bara. Inte det smartaste när man i efterhand vill leta upp ett speciellt foto, men jag orkar inte fixa till ett mer avanderat system och/eller tagga bilderna med ledord osv... <:-I

Jag köpte penséer i lördags, och tanken var att plantera dem i amplarna som hänger ute på verandan. Men nu är det ju snudd på vinter här igen, så jag avvaktar lite grann. Blommorna står i och för sej på verandan, men lite skyddade på ett bord... De överlever nog till en dag som känns mer trevlig att ägna sej åt "trädgårdsarbete" än vad denna dag gör! :-)

Maria Thorbjörnsson sa...

Okay..hämtar hem mina bilder från kameran till en mapp märkt Foto..därifrån läggs dom ut i undermappar..Photoscape tycker jag är ett bra gratisprogam..ha det..Maria

Lambergsfrua sa...

Jag tankar över bilderna direkt till datorn från minneskortet. Sen har jag Photopshop om bilden behöver fixas till på något sätt.
Ha det gott!
Lambergsfrua

Mimmi sa...

Jag vill ha några fler vårtecken ..lite mindre blåst kanske :)
kramizz

i stora drag sa...

Picasa hade jag en gång, men tyckte inte om det alls. Jag använder ett överföringsprogram från Nikon, bara för att jag gillar det! Hade Nikonkamera innan nämligen. Sen kan man väl inte använda annat än Photoshop eller? :)

Fin pensébild! Stod och funderade på om jag skulle köpa i helgen, men tyckte de var för vanliga, så det blev inga! Känns lite tidigt kanske.