14 september 2012

Lassie och ljung

Luossas ljunghed surrar yr av vind och vilda bin...skrev Dan Andersson, och visst är det så att bin och humlor är galna i de här små söta klockorna! Ljung är ju Västergötlands landskapsblomma! 

Den är även en av Skottlands nationalblommor! 

Även Irland gillar ljung, i Go, lassie, go, sjungs det om den: 

Oh the summertime is coming
And the trees are sweetly blooming
And the wild mountain thyme
Grows around the blooming heather
Will ye go, Lassie go?

Chorus:
And we'll all go together
To pluck wild mountain thyme
All around the blooming heather
Will ye go, Lassie go?

I will build my love a tower
Near yon' pure crystal fountain
And on it I will build
All the flowers of the mountain
Will ye go, Lassie go?

If my true love she were gone
I would surely find another
Where wild mountain thyme
Grows around the blooming heather
Will ye go, Lassie go?

Lassie som nämns här är inte den där collien som räddade folk i filmer, utan Lassie betyder flicka! Fast det kanske de visste när de döpte hunden...




5 kommentarer:

Viktkamp sa...

Oj där lärde jag mig något nytt =)

i stora drag sa...

Är det så att bin och humlor gillar ljungen? Det hade jag ingen aning om, men så har jag aldrig planterat någon ljung heller. Många har ju dem i krukor så här på höstkanten, men jag förknippar ljung med kyrkogårdar.

Kul att du gillade min lilla sommarkollektion av blommor!
Då får du ha en bra läshelg! /Pia

soffie sa...

ljungen är så vacker,å jag kanske kommer till skottland istället för irland....

AnnaKK sa...

Nu när maken planerar att dra igång med biodling känns det som om vi skulle behöva komplettera trädgården med både det ena och det andra som de små liven kan göra honung av. En ljunghed istället för gräsmatta framför huset ut mot vägen, kanske!? 8-)

söderdag sa...

Va, är Lassie en tjejhund....?
Vilken villfarelse jag har levt i under 45 år!

Visst är ljung vackert när de fyller upp bland enar på våra
stämningsfulla hedar!