21 januari 2009

Köpfest?

Trots slasket ute har jag lyckats cykla bort till det stora köpcentrat Bergvik. Min lilla cykel kände sig rätt ensam där bland alla bilar, tror jag. Jag lyckades också med konststycket att inte köpa något onödigt fast det var halva reapriset, 70% rea osv! Det finns ju så mycket onödiga saker till salu, jag tänker på en affär nere i city, en riktig krimskramsaffär med så otroligt fåniga saker, massor av billiga leksaker o dyl. Jag undrar vem som har suttit och tillverkat dessa, kanske är det barnarbetare i Asien någonstans, och om det inte är just barn så har arbetarna i många länder så fruktansvärt dåliga arbetsförhållanden, de får knappt ta rast eller gå på toaletten...Och varför tillverkas alla dessa skräpsaker? För att tillfredställa en marknad som går ut på att konsumera saker vi inte visste att vi behövde...

Jag är långt ifrån perfekt när det gäller spontanköp, men jag försöker tänka efter för det mesta. Behöver jag verkligen detta? Om man väntar en dag ser man annorlunda på saken. Man behöver inte mata belöningscentrat i sin hjärna hela tiden...

1 kommentar:

Anonym sa...

Kom och köp konserverad gröt!
Och sen kom det på marknaden. Tänk! Jag håller med - nån måste var jättenöjd som kom på alla saker ingen nånsin visste att vi ville ha. Typ en mobiltelefonhållare att sätta på skrivbord i form av en ful älg som flinar? Sen är väl frågan hur man kan komma på att ge bort en sån? det kommer jag alltid att undra. Det är nog det värsta - att andra kommer på att man vill ha dessa konstiga saker.