20 januari 2009

Vem vill bli mätt?

Jag har nyss läst ut "Hungerspelen" av Suzanne Collins. Detta är egentligen en ungdomsbok, men jag tyckte jag kunde läsa den, så ungdomlig som jag är ;). Jag ska också vara med i en cirkel om den på bokcirklar.se, så då måste jag ju veta vad den handlar om. Handlingen, ja, det är en dystopi om ett USA i framtiden när de stora katastroferna har reducerat kontinenten till en bråkdel, människorna lever i ett hårt styrt samhälle, de flesta svälter, men en del kan köpa sig fördelar (ja, ja, det låter som idag...). Varje år anordnar centralmakten en slags dokusåpa, "Hungerspelen", där ungdomar deltar i en kamp på liv och död och endast en avgår med segern som består i extra mat till hela sitt distrikt och ett liv i ära och berömmelse. Det är en spännande bok, där man får följa Katniss i hennes kamp för att försöka överleva.

Kanske ett lästips för redaktionen för nästa års Robinson, det vore ju ett steg till mot en förnedringsform som redan är utbredd i dagens media...

Inga kommentarer: