08 april 2009

Flickorna, en sammansvetsad historia


Har ni tänkt på hur det skulle vara att alltid vara tillsammans med en annan människa? Varje minut, dygnet runt. Skulle man klara av det? Boken jag läser nu "Flickorna" av Lori Lansens handlar om det siamesiska tvillingparet Ruby och Rose som nu är 29 år gamla. Boken är en roman men mig veterligt har det inte skrivits någon självbiografi av någon siamesisk tvilling (eller kraniofaga tvillingar som de väljer att kalla sig). Båda systrarna kommer till tals fast den ena mer motvilligt och de berättar om sitt liv i en liten stad i Kanada. Det är ett omtumlande liv och historien tar vändningar som man häpnar över. Språket är lättflytande och boken är verkligen rolig ibland, de har en självironi som få.

Jag fick reda på boken genom en läsvän och hade nog inte upptäckt den själv, titeln låter lite som en chick-littroman, men det är en fantastisk bok som är mycket, mycket läsvärd. Det är ju otroligt att två personer som är sammansvetsade kan utveckla olika personligheter och ha jobb och olika privatliv.

2 kommentarer:

Soffie sa...

låter lite udda men ändå intressant,tack för boktips

Anonym sa...

Jag skriver den på min läslista. Och du, vilka fina bilder från Köpenhamn.