03 april 2009

Prismaormen kommer...

Igår kväll fick jag ett anfall av ögonmigrän igen. Det var några år sen sist, och nu blir jag inte lika rädd längre, för det är rätt läskigt när synbortfallet börjar och prismaormen kommer. Nu låter det som om jag hade tagit några droger, men inte ens ett glas rött har det varit på flera dagar! Men ögonmigrän utan huvudvärk är vanligare än man tror. Men det går inte att läsa eller göra något, för vissa delar av synfältet är borta. Prismaormen (som alltid är halvmåneformad) ringlar sig sakta uppåt i synfältet och efter ca en halvtimme är den borta. Efteråt blir jag jättetrött, men jag är glad att jag inte får ont i huvudet!

Första gången jag hade detta visste jag inte vad det var och blev rädd, jag frågade hos optikern, men de visste inte! Som vanligt sökte jag information själv och hittade ögonmigränen. Det är helt ofarligt och beror oftast på stress eller hos äldre människor (fast dit hör väl inte jag än...) blodcirkulationsproblem.

Nu vilar ormen ut någonstans i mitt huvud...

T.v. syns det ungefär hur det ser ut när prismaormen ringlar fram. (Manipulerad bild, ej tagen från min hjärna ;)

3 kommentarer:

mammakero sa...

Jag hade ingen aning om att det finns ögonmigrän! Det låter onekligen otrevligt att ha en prismaorm ringlandes i en halvtimme...
Nä, jag slängde ingen tvätt...HEHE!!

Yvonne L sa...

Men precis samma sak brukar jag råka ut för! Nu är det som tur är länge sen, men ofta kommer den ganska fort. Roligast - i alla fall för eventuella grannar som såg mig - var för ett antal år sedan när jag kom hem från mitt dåvarande jobb en tisdagseftermiddag framåt 15.30. Jag hade nästan helt mist mitt normala synfält, så för att hitta nyckelhålet i lägenhetsdörren fick jag böja mig framåt och i princip lägga näsan mot dörrhandtaget för att klura ut vart det var. Jag måste ha sett totalt packad ut! *fniss*
Som du säger, det är skönt att slippa huvudvärken!!

Yvonne L sa...

Just ja, hittade hit från Livet i byn och blev nyfiken när jag såg en namne...
/Yvonne