18 april 2009

Imse vimse...


Obs! Bilden ovan är inte hämtad från någon film som skulle kunna heta "Spiders from Outer Space" eller nåt, utan är tagen av mig själv!

Det är trevligt att ha spindlar på balkongen, de äter flugor och myggor. Korsspindeln är giftig, men den är inte intresserad av att bita människor. Den kan bli upp till 18 mm, inte dåligt!

"Parningsritualen är lång och invecklad, för att hannen ska kunna närma sig honan utan att hon misstar honom för ett byte. Det händer att hannen inte överlever parningen, utan blir dödad och uppäten av honan. Anmärkningsvärt är att honans äggantal ökas efter att hon har ätit upp hanen. Parningen sker oftast i augusti - september. Efter att honan lagt sina ägg dör hon. Äggen kläcks nästföljande vår." (från Wikipedia)

Parningsritualen är lång och invecklad, ja, det kan man väl säga om människans också...

Men spindeln på bilden ovan kommer nog inte tillbaka, de dör ju efter att ha lagt ägg. Men kanske jag får påhälsning av alla barnen till den...

4 kommentarer:

bjorne sa...

Har oxå korsspindlar ute i trädgården och en del blir enormt stora,har jobbarhelg nu så knappt man hinner med något annat,och den här burkinin fattar jag inte vad du menar men är lite trög ibland,ha så gott,kram.

Trollspindeln sa...

Jag hade en svart- och vitrandig vid min dörr idag. Vad heter de? Tror han bor där knappen till ringklockan var innan vi tog bort den.

Daniel sa...

hmm ditt rök frukosthungern.. spindelskräck.

bjorne sa...

Men tänk om dina spindlar va lika stora då vore det inte trevligt,haha