16 juli 2013

Donau del 7 Melk

Slottet Melk är idag ett fantastiskt barockkloster högt uppe på en klippa i staden Melk i Österrike. Detta kloster grundades redan 1089 av Leopold II som lät benediktinemunkar (ni vet, de som började göra den där goda likören...Benedictine...) ta över ett av hans slott. Dagens byggnad byggdes mellan 1702 och 1736 och är idag en klosterskola (förutom ett stort turistmål).


Vår underbara guide Nikolaus informerar oss om nödvändiga saker att känna till: 

Spegelsalen: 

Hm...märkligt foto...det är en spegel av...

detta, som här är fotat uppåt, det är trappan mellan kyrkan och biblioteket:

Här ser man igen hur floden svämmat över, det är en kanal som går in från Donau, som syns lite längre bort.

I den fina trädgården hade keramikkråkorna sina bon: 

 Och lite mer vindliga vägar..oops, nu var vi i Dürnstein igen ;)

Fast här är det instickade cyklar i Melk...konstnärligheten har inga gränser...

 Tjusiga små vinrankor pryder väggarna:

Ganska lodräta klippor att bygga på...

Och detta är INTE min öl...jag gillar ju inte öl! Jag önskar jag gjorde det, för det verkar så gott och läskande en varm dag. Ja, nu hade det blivit lite varmare, så man behövde ingen jacka! Eller vantar...

Panoramabild, den syns bra om man klickar upp den:

Mer fina vinrankor som pryder sin plats. Jag vet inte om man får några skördar av de här, de är nog mer till för dekoration.

Och så går solen ner den femte dagen. För det är bara den femte dagen, även om delen av berättelsen är den sjunde...Nästa gång vi ses handlar det om WIEN! 

7 kommentarer:

Nonne sa...

Så UNDERBARA bilder, åh vad roligt och lärorikt att få följa i dina fotspår från din semester. Åh jag ser med spänning fram emot fortsättningen. Ha D gott!

♥ Carina ♥ sa...

Så vackert med vinrankor slingrande så där över de fina byggnaderna.
Haha, så rolig idé att sticka in cyklar så där.
Jag har faktiskt tänkt detsamma om öl. Verkar ju gott men... nä, inget för mig!
Jag ser fram emot Wien. Det är en vacker stad va?
Kram och god morgon!

Nette Cecilia sa...

tänk så mycket vackert det finns ute i världen ,dom stickade cycklarna var ju kul .Trevlig guide (fniss) ser fram emot Wien ,kram Nette

södermoln sa...

Härliga bilder!
kaniner på taket...och en knubbig urgammal prydnadssak...kontraster så det skriker!

Lambergsfrua sa...

Nu har jag suttit här och rest med dig på den innehållsrika och vackra resan. Jättefina bilder och trevlig text till dem. Ser fram mot besöket i Wien :)

Ha det gott!
Kram,

soffie sa...

å så vackert det var där :) å slott å kyrkor älskar jag att besöka :)

mammakero sa...

Vilka fantastiska bilder du visar i detta inlägg! Trappan som cirklar uppåt är superfräck! Vackra bilder, roliga bilder och snygga bilder! Ett favoritinlägg från din resa tror jag att det blir!