09 oktober 2011

Ser du stjärnan i det blååå...

Igår kväll stod jag och glodde i norr, mot Karlavagnen (Stora Björnen), för över Karlavagnen syns Draken och det var där Draconiderna skulle kunna synas. Det var ju ingen meteorskur precis, jag såg fyra stjärnfall, varav ett rätt stort! Men det skulle ju kunna varit en himla trafik, jag stod ju inte där i flera timmar...nåja, det är kul att ha sett några fall i alla fall (höhö)

I år slapp jag gå ut och stå och frysa, för vi har fönster mot nordväst!  
 (Bild lånad från Wikipedia)
Nästa regelbundna meteorskur är Leoniderna som man kanske ser bäst den 18 november. Om det är en stjärnklar natt vill säga.

(Bild återigen lånad från Wikipedia, illustration av Leoniderna över Niagarafallen) 

Det har inte varit frost här i natt, men 1,2 grader i morse. Jag tog in mina pelargoner i går kväll, och det var det nog tacksamma för. Men nu har de fått gått ut på balkongen igen! Det är INTE dags för dom att gå och lägga sig än ;)

6 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Visst ja! Glömde alldeles bort att man kunde se detta fenomen igår. Hade ju varit läge eftersom det var klart...
Kram

Lambergsfrua sa...

Du hade tur du, som i alla fall såg något! Vi glodde men såg inget alls, fast vi också har fönster åt nordväst. 18 november vågar man väl inte hoppas på. Hur ofta är det stjärnklart den tiden på året? På våra breddgrader menar jag ;)

Våra pelargoner har fått komma in för de blommar som bara den. De har kommit in i andra andningen och vågar vägra höst...

Färggranna träd du har fixat till. Det är alltid roligt att leka lite.
Ha det gott!
Kram,

AnnaKK sa...

Här gnistrade det rejält i gräset i morse, och det var inte nedfallna stjärnor utan höstens första rejäla frostknäpp. :-I Brrrr...

Strax dax för fotbollsmatch. Förra lördagen spelade de i typ sommarhetta, men idag vill det nog till underställ även om solen skiner. Funderar på att ta vinterjackan, för det är lite blåsigt...

Trevlig söndag på dej! :-)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !

Jag delade med FB detta ljusfenomen.Hade ingen aning om det.

Nu är jag verkligen insnöad, allt kretsar runt dessa katter.


Ta vara på dagen, Du får den aldrig åter.
Kram Mi

Mimmi sa...

Men det var ju kallt idag på dagen också .. min pelargon som var ute.. tyckte inte om det och har nu lämnat mig.Det var häftiga färgar du fick in på trädet ;)
Jag stod ute och FRÖS igår kväll .. och såg inte ett dugg .. ju stjärnor ..men inget annat .'kramizz :)
PS .. tur att du köpte en lika dan kamera .. så jag fick lära mig lite ;)

soffie sa...

jag kollade men såg inte mer en 3 så det va verkligen lite men man skulle nog kolla flera timmar