15 juli 2013

Donau del 6 Dürnstein och Wachau

Dürnstein, en liten stad i Österrike som är ett mycket välbesökt turismål! Inte minst för den vackra kyrkan och över den borgen där Rikard Lejonhjärta hölls fången1192!

Enligt legenden så hittades han av en fransk sångare, Jean Blondel, som sjöng en visa utanför olika slott tills han hörde kungen svara på en vers! Då visste han att det var kungen som satt fången där. Lejonhjärta frigavs år 1194 mot en lösensumma på 150 000 mark som var en enormt stor summa då.

Nedan ett annat slott som var berömt för att det en vinter med jättemycket snö bodde kaniner på taket...eller nåt sånt. Har glömt! (Skulle spelat in guiden...)

Tjusigt, va?

Och en annan båt! Det fanns en hel del i trafik på älven floden.

En österrikisk midsommarstånggran! Har ingen aning om varför de hissar upp en gran såhär, men det är nog nån gammal sedvänja!

Hur sjutton kunde man bygga de här slotten förr egentligen?

Här kan man se lite hur högt vattnet har stått olika år. År 2013 är det näst högsta hittills! Och det här huset låg en bra bit upp från floden...

Vin, vin, vinodlingar så långt ögat når! Området Wachau är känt för sitt fina klimat för just vin.

Förresten så åkte vi förbi en ort...Willendorf. Jag kände så väl igen namnet och snart fick jag förklaringen, det var ju här de hittade "Venus från Willendorf", en liten stenfigur som inte kan beskyllas för att vara anorektisk precis...Denna lilla figur tros vara 22000-24000 tusen år gammal! Spännande...ingen vet vad den betytt. En fruktbarhetssymbol. Kanske. Eller något annat...(Inte jag som fotat, bild lånad från nätet)

Vinodlingarna vi passerade på väg till provningen. (Ja, vi åkte ett sånt där litet tåg igen...)

En gammal vinpress! Undrar vem eller vad som vred runt den där skruven...?

Här ska vi strax börja vår vinproving. Nere i vinkällaren var glasen uppradade och vi var beredda!

Lite vin hälldes upp och vi provade...och provade...tre olika vita viner (goda) och ett rött (gott). Vad de hette har jag däremot glömt! (Men det berodde inte på för mycket vin...) Några passade på att köpa med lite vin hem, men vi tyckte inte det var nån bra idé att släpa på några flaskor resten av resan. Fast...man kunde ju druckit ur dem...men de var inte direkt billiga!

Fina små bubblor i glaset!

Vi övernattade i staden Stein. Eller Krems...Ja, staden hette Krems, och Stein var en stadsdel. Det var där jag gick och klippte mig lite. 15 Euro tog en dam för att klippa till mig! Inte lika dyrt som hemma...

En av alla broar över Donau. Den blev bombad av tyskarna i maj 1945, men återuppbyggdes med hjälp av Sovjet redan i oktober 1945. Det var inte den enda bron som tyskarna bombade om man säger så...

En liten kvällspromenad vill man ju hinna med! Fördelen med att båten låg stilla på natten var att man kunde gå ut en sväng på kvällen om man ville. Efter maten vill säga...

En liten kul terass som jag hittade. Först förstod jag inte hur de kom ner till stolarna...men sen såg jag dörren! Och stegen! Påhittigt!

För er som har tröttnat på min resa redan kan jag meddela att den är inte slut än på långa vägar ;) Men jag ska försöka att variera mig lite. Nästa gång blir det ett slott! Inifrån! :D

♥ Carina ♥ sa...

Vilka fina bilder och du är en jättebra guide. Tack för att vi får ta del av din resa :)
Kram

Nette Cecilia sa...

Jag tycker det är lika intressant varje gång att läsa din reseskildring .Har själv kört med buss från Munchen till Innsbruck och vidare genom Brennerpasset till Gardasjön ,så jag känner lite igen mig med alla slott och kyrkor .Kunde som du sade inte begripa hur dom kunde bygga på sådana höga platser ,kram nette

mammakero sa...

För att ta sej till stegen såg det ut som man var tvungen att balansera på en vådligt smal kant... Där får man inte druckit vin i stolarna... Förresten, man kan ju inte ens fika där... om man nu inte kör med Lotta på Bråkmakaregatan stilen...
Vilken fin kullerstensgata (bilden innan Donau utsikten).
Att det varit stora översvämningar fattade jag men inte att det var sååå stora!

soffie sa...

wow va fint, synd du inte kunde vara med idag vi hittade 7 stolpar på vår 1,5 timmes promenad men vi hör av oss nästa gång vi ska ut:)

Mimmi sa...

Det hade jag inte heller någon aning om .. att han hålls fången så .. så nu har jag fått lärt mig något nytt ..igen :)
Härliga bilder och det är jätte kul att få följa med på resan så här via dina bilder och text :)