10 juli 2013

Donau del tre (snart båt)

Ja, för att komma till Donau måste vi ju åka buss ett tag...och det är inte det sämsta tycker jag! Man får se en hel del på färden genom Europa. Incheckningen på hotellet i Nürnberg (jäklar, nu fick jag till prickarna, tack AnnaKK ;) där receptionisten krävde att alla skulle skriva namn och telnummer på en liten lista blev lätt kaotisk för lobbyn var, tja, inte stor.

Således blev det kö ut på gatan med en last irriterade äldre människor. Jag skrev på snabbt som attan och sen bar vi Tore bagaget upp till fjärde våningen (det blev ju kö vid hissen också...). Tysk funktionalitet är tydligen bara en myt...

Men här är i alla fall Grosse Strasse, den paradgata i Nürnberg där nazisterna paraderade. Den är jättelång (minns inte hur lång) och har upphöjningar vid sidan där människorna kunde stå och beundra marscherna. Numera fungerar den som parkeringsplats till den stora mässan som ligger bredvid.

Några av de gamla plattorna finns kvar. Varje platta är exakt 1,2 meter, den marschlängden som en soldat behövde! Ordning och reda var det! Vi åkte också förbi rådhuset där Nürnbergsrättegångarna hölls 1945-46. Själva Nürnberg var tydligen inte mer brunt än någon annan tysk stad, men nazisterna själva tyckte att det var lämpligt att ha sitt fäste här, i en sån gammal anrik kulturstad.

Men vi gick ut på en fin promenad på kvällen i staden. Här är det stora torget med sin fina kyrka. Det hålls marknader på torget och har så gjorts sen hedenhös. Typ.

Tornuret. Bra zoom på Panasonicen!

En annan fin sak på torget är Schöner Brunnenfontänen från 1389med den 250 kilo tunga stenstatyn och sitt guldplaterade staket. De två ringarna på staketet skapar mycket uppmärksamhet, det sägs att om man vrider den gyllende ringen och önskar sig något, kommer det slå in.

Här är den en ring som det vrids på, men det finns en annan ring också, som är svart, och inte lika lätt att hitta...

Men det finns de som vet var den är..:

Skojiga dekorationer fanns det på brunnen:

De där spröten som den här figuren har på huvudet är ingen gloria, utan de ska förhindra att fåglar sätter sig där och kuttrar bajsar!

Gamla hus igen (jag lovade ju...) Här i tornet till höger bodde stadens skarprättare!

Fina dekorerade balkonger!

Sen efter att ha gått runt ett bra tag så var vi hungriga! Guiden Nikolaus hade bokat bord åt oss på en restaurang vid foten av slottet.

Där fick vi den sydtyska specialiten KNÖDEL med nån köttbit som hette nåt på tyska...det var i alla fall en bogbladsstek som var väldigt god! Och väldigt stor...knödeln däremot...mjä...mja...njä...misshandla potatis sådär ;)

Mörkret faller ju fort ju längre ner i Europa man kommer.

Vid tio-tiden på kvällen var det rätt mörkt och vi gick en bit genom de gamla stadsdelarna, som var fint belysta:

Nürnbergs slott tornar upp sig!

Sen tog vi Segwayarna hem...nä...vi fick åka buss till hotellet...

Nästa avsnitt blir det båten, jag looooovar!!

Liten bild på den kanske:

i stora drag sa...

Kul att se dina semesterbilder, nu när du kommit hem från Europa!
Jag har nyss kommit hem från sjukhuset och jag tror inte bilder därifrån hade varit lika kuliga att se! /Pia

mammakero sa...

Härliga husfasader, vackra krusiduller på både staket och byggnader! En fantastiskt vacker kyrka! Men mest av allt brohus! Jag tror jag blivit besatt...! Vad vackert att gå på upplysta gator i mörkret!

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder både här och i förra inlägget ,kram Nette

soffie sa...

wow va häftigt att få följa med på din resa, himla mycket intressant du visar och berättar:) otroligt bra bilder med,
det var så skoj att träffas förut och tack för den fina fingerborgen jag blev verkligen rörd, måste hälsa från min lila mor hon tycker så mycket om dej :) kram goa du

AnnaKK sa...

Förr tänkte jag alltid att det skulle vara roligt att åka båt på Göta Kanal nångång - men nu har jag ju sett hur fullknökat det är på de där turistbåtarna, så jag har lagt ner det projektet. Klarar ju nätt och jämt av en fullknökad färja mellan Helsingborg och Helsingör... <:-I Men om det inte vore så attans många andra som vill samma sak som jag, så hade det varit underbart att glida fram på ett större vattendrag - gärna med en gammal hjulångare! 8-)

Har varit några gånger i Tyskland, i olika städer, men tyvärr har jag då inte ägnat mej så mycket åt att titta på husen, konsten och annat med historiska vingslag. Var ju ung och allmänt shoppingsugen på den tiden!! <:-) Kanske man skulle hänga med på en bussresa genom Europa nångång - det måste ju vara det perfekta sättet att få se det som man verkligen bör se när man är ute och reser!? :-)