14 maj 2009

Jag ser i kors...ord!


Ett av mina intressen är att lösa korsord. Och inga vanliga "fyllerikorsord" utan så svåra som möjligt! Det är rena joggingrundan för hjärncellerna! Det första moderna korsordet publicerades den 21 december 1913 i New York World. På 50-talet började bildkorsorden bli vanliga med bilder som nycklar. Enligt en studie vid Albert Einsteins College of Medicin minskar risken att bli dement med 2/3 om man löser korsord...
Jag har också provat att göra några korsord själv. Det var inte så lätt att få ihop allting, men det var roligt!

3 kommentarer:

soffie sa...

men det är så roligt jag löser minst ett varje kväll å sen läser jag innan jag somnar har jag svårt för att somna brukar jag ta en sudoku med gillar du dem!

Yvonne sa...

Nä, inte sudoku...vet inte varför, jag vill ha ord att leka med :)

mammakero sa...

Jag älskar korsord! Fast jag är inte tillräckligt kunnig för de svåra, jag håller mej till de lite lättare och medelsvåra...