12 maj 2009

Otäcka djur

Bland det mest vedervärdiga kryp (till skillnad mot spindlar och bin ;) hör HJORTLUSFLUGAN eller ÄLGFLUGAN som den också kallas. Den är hart när omöjlig att få loss från tröjan om den har slagit sig ner på dig. Jag hade aldrig sett såna här kryp tills för några år sen ute i storskogen när jag var på svampjakt. Jag var då inte rustad för dem (nu har jag scarf, keps och jacka med luva) utan gick glatt genom skogen och blev invaderad av dem.

Detta kryp fastnar i håret, innanför tröjan och just när man tror att det är borta kan det dyka upp flera dagar efter skogsäventyret! Hu! Det är dock inte på jakt efter en människa, men det tar lätt fel på dig och en älg (!) Först flyger det omkring, men när det landat på vad de tror är ett värddjur släpper de vingarna och vill kura ihop sig i pälsen. Brrr. Jag har läst att det milda klimatet vi börjar få bäddar för en invasion av dessa små varelser...

Bild från wikipedia

1 kommentar:

mammakero sa...

Usch vad äckligt! Jag bara avskyr tvestjärtar! I somras invaderade de trädgården!! I - Som man säjer på franska: En masse!