11 maj 2009

Visste ni att

det finns mellan 70.000-80.000 bin i ett bisamhälle
Arbetsbina är honor medan drönarna är hanar vars enda uppgift är att befrukta drottningen, men sen dör dom. Uppvaktande kavaljerer har det inte lätt.
Ett bisamhälle kan samla in ca 50 kg pollen på en säsong
Drottningen kallas också vise (inte vice drottning...)
Bin samlar inte in pollen när det regnar, det gör däremot humlor.

En del härovan visste jag sen förut, men man lär sig mycket genom att gå tipspromenader...tyvärr hade jag endast 9 rätt (av 10). Detta berodde på att jag tyckte att 50 kg pollen på en säsong lät mycket. Sambon däremot lyckades pricka in alla tio!

Humlan gillar mina penseer!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fotograferar också en hel del...

men de bästa alsterna kommer inte fram på bloggen...

Kanske ska skärpa mig där....

Kram Pys

Soffie sa...

jiosses va många gillar ej dessa små sutrrande insekter om de kommer för nära alltså,
må gott å va fin bild:O)

bjorne sa...

Helt otroligt vad dom kan uträtta,tänk bara vad mycket 1kg pollen är,kanske saffran kunde plockas av humlor då skulle det inte kosta hälften kan jag tro,ha en bra kväll.

Ulla sa...

Kul med en ny besökare på min sida. Du är alltid välkommen tillbaka! Bara 9 rätt av 10. Det var dåligt. Nä, nu är jag ironisk. Det var ju jättebra. Mina tipspromenader brukar inte sluta på det sättet.