30 maj 2009

Kyssande vind (Hjalmar Gullberg)


Han kom som en vind.
Vad bryr sig en vind om förbud
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster en vind sig vid, om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls
i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.

Från din mun har han kysst
det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna läppar mot hans.
Det kommer en vind och går
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.

Det här är ett snödroppsträd!

4 kommentarer:

essge sa...

Min favoritdikt redan från tiden före tonåren.

Snödroppsbilderna blev otroligt bra. Ja, alla bilderna är vackra.

Krjamar

essge

petra sa...

Jätte fina bilder! Nu har jag äntligen beställt en ny kamera, så jag ska ge mig ut o fota! Funderar på att öppna en "fotoblogg" :)

Anonym sa...

Åh så fint, att bildsätta den vackra dikten. Du är så härlig! Guldregn är verkligen magiskt fint. Tack snälla.
Lotta Th

Tesstamente sa...

Wow, jag blir så imponerad av dina bilder!! Vilken talang!