12 maj 2009

Känsliga läsare varnas!

Nu har jag läst Nekrofilen av Gabrielle Wittkop, en liten tunn bok (87 sidor), men mycket märklig och ganska äcklig. Eller ganska förresten, riktigt äcklig om man inte är nekrofil...och det var nog inte hon, men rätt konstig ändå:

"Hon var gift med den fyrtio år äldre homosexuelle tyske desertören Justus Wittkop, som hon gömde undan nazisterna. Gabrielle beskrev sig som bisexuell, misogyn och barnhatare. En av hennes stora förebilder var markis de Sade, som hon upptäckte i sin fars bibliotek vid 13 års ålder, och hans inflytande går att spåra i alla hennes böcker. Hon sade sig vilja dö som hon levat: "som en fri man". Hennes böcker handlar om erotisk besatthet till dödens gräns och en oböjlig frihetslängtan utan hänsyn." (Ur Wikipedia)

Jag tror inte det är någon nekrofil som skrivit en självbiografi, så närmare än så här kommer man nog inte. Men inget att läsa samtidigt som man äter alltså :S

Misogyn betyder kvinnohatare...jag fick slå upp det :)

2 kommentarer:

Ulla sa...

Jag är en stor läsare av kriminalböcker, så jag vet inte om det här en bok för mig. Men tack för tipset! Önskar dig en skön kväll!

mammakero sa...

OH! Du har ändrat din sida! Vad kul att du hade den härliga bilden med smilisen i kaffet i headern! Fint!!