21 maj 2009

Tre saker i en...

Folknykterhetens dag, som sammanfaller med Kristi himmelsfärds dag och Stora metardagen, började manifesteras på 1920-talet.

Enligt Nationalencyklopedin trodde folk förr att fiskesäsongen kunde bedömas beroende på hur fisket utföll den dagen.

Jag vet dock inte om dessa tre har något samband ;) (mer än det ovanstående) och nu är det till och med Folknykterhetens vecka! Det kunde vara intressant att se statistik från Systembolaget om deras försäljning går ner under denna tid...

Lisbeth Bergs "Jag är en ung godtemplartjej" med andemeningen: "det är godare att dricka sockerdricka än sprit " borde spelas hela dagen i radio! Det är en rolig låt som spelats in av bl. a. Black Ingvars och Jeja Sundström med Stefan Demert.

Jag är en ung godtemplartjej
Jag dricker inte sprit
Tag ingen flaska hit
Jag smakar inte brännvin och inget mellanöl
Jag dricker inte heller vin
Jag trivs ej med sånt söl
Men jag är glad
Är ständigt glad
Jag är en ung godtemplartjej
Som ropar hej!
Och sjunger livets lov...

Den ska sjungas med stor emfas och ett härligt sväng så man riktigt hör hur kul det är att vara godtemplartjej!

1 kommentar:

soffie sa...

får väl säga skål hade ingen aning om att det var denna dag idag så jag har gladeligen tagit mej en öl:O)