18 september 2009

Fredagstur vid vattnet


Sommaren är inte slut än! +20 grader och sol och många insekter kvar vid vattnet. Detta kan vara en rödvingebagge...eller inte...

Och alla dessa trollsländor! Röda, svarta och gula, små och stora. Alla ville de sitta på träräcket och helst på samma plats...

Ja, som synes...

Lite läskiga är de i närbild...fast den här stackaren hade brutit ett ben! Eller en arm...eller vad det heter?
Vad snällt att den ena hjälper den andra att stretcha! För det är väl det de gör! Eller? Jag kunde komma väääldigt nära med kameran utan att de brydde sig nämnvärt. Det är väldigt vackra reflexer i bilden om man klickar upp den. (jag har lagt på lite mer motljus, men bara lite. Tog bilden med blixt)

Jag fick syn på den här där den satt och solade sig på en berghäll. Först brydde den sig inte ett dugg om jag låg där och kröp och fotade...
Men sen började den röra på sig och hoppade...

...in i gräset. Och då var den inte lika lätt att få syn på!
Sommaren är som sagt var inte slut än. En mindre guldvinge vilar på ett grässtrå. Mindre än vadå kanske ni frågar? (Det skulle jag ha gjort) Ja, inte vet jag...den heter så. Mindre än den större guldvingen kanske!

6 kommentarer:

soffie sa...

wow vilket kanonväder det har varit ett par dagar nu,
Idag orkade jag njuta av det har legat sjuk hela veckan,
Å wow vilka superbilder du tagit,Jättefina,
Ha en underbar helg

bjorne sa...

Inte illa att hitta alla dessa motiv,vackra bilder som alltid,själv har jag inte ens sett en geting i sommar och saknar dom inte men ovanligt är det,har haft en heldag på Mariebergskogen med Ella idag,ha de gott.

bjorne sa...

Är svinis till och med,ska höra av mig,

Mimmi sa...

Härliga bilder och visst håller jag med..sommaren är kvar:)
De har varit så underbart väder och visst..trollsländor..de finns överallt nu och även fjärilar ser jag varje dag...än ..inte så många men de dyker upp ibland:)
Du har så härlig text till dina bilder så man sitter och småler när man tittar och läser:)
hoppas du får en fin söndag..men jag ser att du har varit lika aktiv här under helgen som jag hade varit ..det vill säga ..inget alls;)
kram

mammakero sa...

Du är grym på närbilder! Makalösa bilder i detta inlägg! Jag tror banne mej du blivit två snäpp bättre - både som fotograf som redigerare!!

Yvonne sa...

Äsch, mammakero...nu rodnar jag. Och jag som inte ens har några närlinser eller objektiv utan kör med min Nikon...Klart att det skulle bli ännu bättre med en ännu bättre kamera...men jag är nöjd som det är! :-)