27 september 2009

Rena natta...


Kvällsbilder ja...det är inte det lättaste att få bra sådana. Stativ eller stöd är ju ett måste med de långa slutartider det blir. Här tror jag att jag har samma vinkel som Mimmi hade när hon tog sitt kvällsfoto nere i city. Det finns en bra bro, både att cykla över älven på och att ställa kameran på. Jag brukar ställa in den på självutlösaren bara för att det är svårt att låta bli att röra kameran om man ska trycka på knappen själv...

Båten "Båten" som inte är någon båt...utan en ombyggd gammal pråm som nu är restaurang och ett omtalat objekt här i stan. Den skämmer utsikten säger många, kvarteret som ligger strax bakom den heter Almen och är ett av de få kvarter som klarade sig vid den stora branden här i Karlstad 1865. Men Båten är vacker på kvällen...det här är runt halv åtta.

Kvällssol över Klarälven österut.
Och en riktig nattbild, tagen klockan 01.00 på väg hem...Det var så fantastiska moln på himlen söderut. De avspeglade sig mot himlen och gav ett dramatiskt intryck!

7 kommentarer:

AnnaKK sa...

Jättehärliga kvälls-/nattfoton! :-) Blir så fina färger - men det gäller ju att hålla kameran riktigt stilla. Det gjorde INTE jag häromkvällen, men jag fotograferade ändå! ;-) Maken och jag skjutsade sonen till Älmhult i fredagskväll, och kameran "råkade" följa med. Var ju tvungen att testa lite gatubelysning och billyktor iallafall... :-) Men nån annan gång får jag vara lite mer seriös - så det går att visa upp bilderna för folk sen... Ähum! <:-)

Ett glas........ sa...

Igår en trevlig dag, träffade tecknaren Gunnar Thunberg som tycker att dina teckningar är bra. Han har varit 40 gånger i Paris och skrivit och tecknat en bok om sin älsklingsstad som han kan utan och innan. Kvällen avslutades i glada skribenters lag på en kinarestaurang.Till våren ska jag gästa honom i hans hemstad för guidning och hämta hans senaste bok Glada Berget. Fantastiskt tecknat!

mammakero sa...

Vilka underbara bilder! Jag har stora svårigheter att välja en...!
Det är kul att mörkerfotografera! Sist jag gjorde det var med min gamla analoga kamera som gick sönder för 5 år sedan! Det måste jag göra igen! Ska bara köpa ett nytt objektiv med lite högre ljuskänslighet och en självutlösare!

Mimmi sa...

Ha ha . man skulle nästan tro att vi hade gjort upp att vi skulle ta samma bilder;)
jag la upp mina förut :) visst är det svårt att få till det . och nästa gång ..då får nog mitt stativ få följa med och inte stå hemma och lata sig:)
kram

Amanda sa...

Makalöst bra! Jag tycker båten ser mysig ut jag.

Mimmi sa...

Det skulle vara jätte roligt .. att träna på kvällsbilder.. det behövs jag har så mycket jag vill lära mig om just dom ..man kan få så himla fina ..om man bara lär sig att ställa in kameran rätt och att man har ett stativ:) jag hade också kameran på ett räcke ..men den rörde sig lite ändå:)
kram

soffie sa...

min göbbe va med å byggde Pråmen för en massa herrans år,å guuu va den har varit ful ialla år,
Men vilka bra bilder du tagit,
Ha en go ny vecka,