08 september 2013

Morgon och kväll på udden

Igår när vi for sta till Filipstad så såg jag en massa fina spindelnät i dikeskanterna! Jag ville fota dem, men det gick ju inte när vi susade fram på väg 63...MEN! I morse cyklade jag ner mot Göteborgsudden tidigt! Tja, klockan var halv åtta, men det är ju rätt tidigt på en söndag för somliga. 

Dimman låg kvar lite grand: 

Över ängen också.

Och det fanns spindelnät! 

Och klöver med dagg på sig efter natten:

Spindelnäten hänger på tork: 


Och en hel del fåglar var vakna, som den här lilla gulsparven: 


Sen blev det ju kväll också, en sån här fin dag...Så vi cyklade ner till udden igen! Solen var på väg att gå ner och då blir det så fina färger i vattnet. Många flygande saker fanns det där...

Akrobatik på hög nivå! Sädesärla som fångar insekt.

Och en falk...

Och lite fler flygande saker. Jag vet inte vad det är för några insekter det här...

En sädesärla får avsluta denna dag. I morgon är en annan dag..

7 kommentarer:

Mimmi sa...

Det är bara att gratulerar dig till dessa fina bilder:)
kramizz

Nonne sa...

WOW, spindelnäten var urhäftiga. Underbara bilder!I första nätet ser dock ägaren ut att vara hemma....usch.

mammakero sa...

Vilka underbara bilder!! Både tidig morgon med dimma och solnedgång med fågelakrobatik!

Lambergsfrua sa...

Jag faller pladask för dina trolska bilder av spindelväv med glittrande daggdroppar - så otroligt vackra. Solnedgången är helt magisk. Du är ett fotoproffs i mina ögon.
Varm kram,.
Lambergsfrua

AnnaKK sa...

Härligt att kunna ta sej tid till lite såna fotosessioner, och verkligen utnyttja ljuset när det är som bäst!! :-)

Såna där spindelnät har jag också sett, men den senaste veckan har jag inte haft ro till att ge mej ut med kameran just då (på morgonen, när solen precis stiger upp över skogen) - så det har inte blivit ett endaste ett foto av det slaget... Suck!

Men en ganska oinspirerad ordlista (ang konstvetenskap) har jag iallafall knåpat ihop (undrar om jag ens får G på den!? Hm...), och nyss postade jag iväg den till min lärare - så NU, nu skulle jag kunna sticka ut och fota en sväng! :-D

Fast... Då är det slut på det soliga vädret så klart... Helt igenmulet, och jag tror det ska bli regn också fram på dagen...

Hå-hå-ja-ja! <:-)

Ha en fin måndag!!!

Gunnar sa...

Åh vilka fina foton! Visst är väl naturens konstverk i form av spindelnät fantastiska.
Spännande med falken också. Jag önskar att jag var bättre på att känna igen rovfåglarna.Gladan är inga problem men sen är det värre. Är det bara falkar som sår och ryttlar (heter det så) i luften?

Soffie sa...

Wow va vackert....