07 juni 2009

Baktankar!


Här är min surdeg som jag gjorde för en vecka sen, sen har den stått i kylen ett tag. Jag tog fram den igår igen och matade den med lite vatten och rågmjöl. Och den vaknade till liv med en gång och började bubbla!

Sen fick den åka karusell i degblandaren...

Degen har nu jäst i kylen över natten. Då blir den så här stor!

Och härligt trådig! Sen är det bara att hälla upp den på bakbordet och grejsa till den till en limpa (eller två) och så ska den jäsa en timme till. Inga "knåding" här inte! Nu har jag ju inget recept (som vanligt...) och vet inte riktigt hur det blir. Jag bakar mest på en höft som det heter. Några grundregler finns det ju med förhållandet vatten-mjöl och så. Men jag hade bara i 1/4 paket jäst!

Resultatet efter att ha gräddats i ugnen i 40 minuter. Den ena är det pumpafrön på. Ska bli spännande att skära upp dem sen! De ser goda ut iaf :)

2 kommentarer:

mammakero sa...

Det ser jättegott ut! Förrut bakade vi ofta vårt bröd. Så slutade vi när barnen var små, hann liksom inte med det... Nu har vi inte bakat matbröd sedan 13 år...

soffie sa...

mmmm guu va gott tror jag kommer å får mej en smakbit;O)