20 juni 2009

Bilder i kvadrat!

Om ni vill se större bilder är det bara att klicka på dom :)

Något som det fanns massor av denna midsommar...

Ser ni den lilla skalbaggen under myran? Det gjorde inte jag förrän jag fick se bilden i datorn, hihi.

Sånt här ska små myror akta sig för...sileshår. En av våra köttätande växter!
Vid mekanisk beröring eller retning framkallas i tentaklernas spets en riklig syraavsöndring (alltså den dreglar...)Vid den kemiska retningen genom ett ätbart föremål ur djurriket avsöndras dessutom en matsmältningsvätska (ett ferment eller enzym) som smälter äggvitämnet, liksom i djurens magsäck. De små dropparna här är inte vatten utan klibbiga små droppar som smådjur kan fastna i. Jag såg inte några som satt fast iaf...

Mera droppar...och en fluga långt från sileshåren...

Till slut blev det lite soligare och blommorna blev glada...och jag också. :)

1 kommentar:

bjorne sa...

Vi måste ha haft tur med vädret i Kil,satt i uterummet hela dagen och på kvällen grilllade vi det var hyfsat varmt hela tiden,synd om dig som är så frusen med,men fina foton är något du fixar,hade inte sett skalbaggen om jag inte hade förstorat bilden,ha så gott o kram.