18 juni 2009

Sommarnatt....



I morgon är det midsommarafton (fast egentligen är Johannes Döparens dag den 24:e och således midsommarafton den 23:e. Fram till 1952 var det denna dag som var midsommarafton). Det är tur man inte ska ut och tälta som jag gjorde förr i tiden. Att jag är allergisk mot gräs förträngde jag hela året och likaså att det alltid börjar vid midsommartiden...och att sen vara ute dygnet runt gjorde det inte lättare för mina stackars ögon. (Jag har svurit en helig ed att ALDRIG tälta mer...och därmed basta!) Nu för tiden är jag så klok att jag har förberett mig med allergimedicin och ska INTE vara ute hela natten, jag är glad om jag lyckas vara vaken till bortåt tolvtiden :)
En av de finaste midsommarsånger jag vet är Visa vid midsommartid av Rune Lindström:

Du lindar av olvon en midsommarkrans
och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans,
som högt över tallen står.
I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans,
i språngdans på glödande järn.
I natt är du bjuden av dimman till dans,
där Ull-Stina, Kull-Lina går.

Nu tager du månen från Blåsbergets kam
att ge dig en glorias sken.
Och ynglen som avlas i gölarnas slam
blir fålar på flygande ben.
Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,
där Ull-Stina, Gull-Fina bor.
I natt skall du somna vid Svartrama damm,
där natten och mossan är len.

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Oj då är du allergisk mot gräs ..ush ..men tur att det finns medicin nu för tiden i alla fall ... ja titta ..det har faktiskt slutat att regna ... vågar man gå ut? eller kommer det en stört skur så fort man har hunnit 200m hemifrån.
ha det så gott:)
kram

bjorne sa...

Samma här,tältets tid är förbi,ha nu en mysig midsommar och så får vi hålla tummarna för att vädret blir bättre än vad prognosen visar,hälsa syrran,kram.