10 juni 2009

Sniff, sniff!

Hur beskriver man egentligen en doft? Nu i syrenernas och liljekonvaljernas tid, hur luktar de egentligen? Svårt är det att hitta rätt ord för dofterna. Blommigt? Fruktigt? Sött? Javisst, men en mer ingående beskrivning är det svårt att ge. I boken Parfymen av Patrick Süskind följer ju huvudpersonen efter unga flickor och blir besatt av att fånga den ultimata doften, och han provar en hel del sätt som jag inte skulle rekommendera :S (men boken rekommenderas!)

Inom parfymbranchen talas det om toppnoter, mellannoter och basnoter:

"Toppnoter, eller huvudnoter, är dofter som utsöndras omedelbart när parfymen appliceras. Toppnoterna består av små, lätta molekyler som avdunstar fort. De skapar det första intrycket av parfymen och är därför väldigt viktiga i parfymens försäljning."

Parfym och dofter är en hel vetenskap LÄS HÄR men det är intressant! Personligen gillar jag, förutom liljekonvaljer, doft av jord, källare, ozon (eller vad det är som luktar i luften när det åskar), björnklister och bensin ;) Ja, jag sniffar ju inte bensin eller så, bara kan tycka att det luktar gott...varför vet jag inte.

6 kommentarer:

ella sa...

gillar tex doften när d regnat på sommaren hihih.å massa annat såklart.ha en bra dag =)

ella sa...

hihi precis;)nuförtin vaknar man senast 8a=)
hoppas du har d bra idag,har nyss kommit hem ska väll ta tag i städningen här=)

Hedwig sa...

Fina bilder du har - sk fotoutmaningar hittar du via de etiketter som finns på sidan - Veckans dagar eller Kadermos fotoblogg under kategorier, båda i högerspalten. I varje inlägg finns en bakåtlänk till den som skapat utmaningen. Och därifrån kommer du vidare igen. En underbart rolig djungel och så lärorikt. Lycka till, du når mig på hms568@yahoo.se

bjorne sa...

Tänkte oxå skriva att jag gillar doften efter regn på sommaren men gillar även doft av allt från caprifol till när öppnar ett paket kaffe,hoppas allt är på topp,kram.

soffie sa...

bra inlägg,
hoppas du har det bra vart tusan tog solen vägen då?

Anonym sa...

Haha - syrener gillas, och jag tog in ett gäng och sen gick jag runt och undra varför det luktade plast inne - tills jag kom på att det var syrenerna och då luktade det ju helt plötsligt gott, så det där med dofter är underligt!!!
Ps. Jag är nog den mest frusna personen i uppland :)
Ha det fint!!