08 september 2011

Att hämta svamp...

 ...är det en del som skriver att de gör. Och nu har jag gjort det med. Jösses. Det finns ju en helvetes massa ett stort antal olika svampar i skogen nu. Det är skivlingar, taggsvamp, fingersvamp, fotsvamp men faktiskt inte så gott om gula kantareller (så ni kan sluta vara avundsjuka nu) Trattisarna däremot har börjat sticka upp sina små huvuden. Tätt, tätt sitter dom och viskar med varandra, små svamphemligheter...
 Och en del tycker om att umgås med andra svampsorter:
Men man tar inte fel på en trattis och nåt annat...Jag lämnade massor också! Är det nån som känner för en svamputflykt med mig så hojta till ;)

Jag är ju inte överförtjust i svamp, men den burken trattisar jag tog fram idag står det -05 på, det var tydligen ett bra svampår! Jag fick ihop ett par kilo idag och ska torka dom (enkelt och bra). 

Det kan man ju ha som presenter sen om man vill! 

9 kommentarer:

mammakero sa...

Jag gillar att äta svamp, men det är något med smaken på trattisarna, som gör att jag inte gillar dem.
Fint med att fota svampen, mossan bäddar in dem så fint!

Morten Pedersen sa...

Jeg har hørt at de røde/hvite er gode... i alle fall likte vikingene de når de festet.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Mannen som jag var gift med kunde svamp.Han plockade och kom hem med mängder ibland.jag renade och förvällde och stekte åt frös in.och lärde mig massor av olika sorter.Kunde bara kantareller.Åt bara det.Så första gången vi hade stuvad blandsvamp åt inte jag.Men lärde mig älska det.Fick nöjet vara med någon enstaka gång och plocka den också.
Men inte hittar jag någon när jag händelsevis skulle gå i en skog, bAra de giftiga ser jag.
Mannen har inte varit ute på många år i skogen, frågar varje höst kan vi inte jag ser dem ju inte. men han bröt ju övre lårbenet för ett år sedan, så nu haltar han.Har svårt för att gå i ojämn terräng.
Synd.Och ingen har jag att gå med.
Själv går jag inte i skogen.Hur gles den än är.
Synd att det är så långt till Karlstad.

Kram Mi

soffie sa...

jag vill med på svamptur kankse vi kan ta det i helgen om du har tid,men nu är mamma bortrest så vi får hitta nån annan som vill ha svamp:)Ringde dej förut idag men du hörde ej telefonen,tipspromenad ute på Skutis på söndag tänkte åka dit vid 10tiden om du vill med (å om det ej spöregnar då,kram

Unknown sa...

Takk Yvonne, for gode ord og trøst. I morgen skal jeg sende deg varme tanker...

Nu har jeg vært i friluft i deilig vær. Nesten "indian summer". Tatt mange bilder. Kanskje kommer det et blogginnlegg. Skal i alle fall legge inn mange på Facebook.

Mimmi sa...

Din spark där bak .. hjälpte tydligen .. för jag gick ut på en promenad under eftermiddagen... efter tio minuter blev det molnigt.... efter en timme gick jag in .... då kom solen.. och jag såg också en massa svamp överallt, men jag plockade inga.
kramizz :)

Lambergsfrua sa...

Trattisar är en riktig delikatess, fast många bryr sig inte om dem i jakt på vanliga kantareller. Lycka till på dina svamputflykter. Verkar som du får sällskap av Soffie p nästa svamptur =D
Kramar,

Ninni sa...

Ja jag vill följa med och plocka svamp!!

Jag hittar ju aldrig några själv..ja det ska väl va om jag råkar ramla över nån någon gång=)

Tur att du inte hittade fotsvampar..låter otäckt..haha

Kramen

AnnaKK sa...

Ja, undrar just hur gamla de torkade trattisarna jag hade kvar i köksskåpet var...? Säkert 3-4 år! <:-) Men nu torkas det nya!!!

Har hittat några "trumpeter" till idag, och ska nog våga mej på att provsteka och -smaka dem. 8-)

Så hörs vi inte igen efter det, så får vi ses i Nangijala! ;-)