01 september 2011

Green, green grasshopper...


Gräshoppor kan simma! Denna blev lite rädd för mig så den tog ett jätteskutt rakt ut i vattnet! Oj. Men nema problema, den simmade raskt tillbaka till en sten och satt sen och såg sur ut. Bra för mig, jag kunde komma nära och fota. Nära måste man komma när man har en närbildslins på. +10 var det. Men Sony och 50mm.

Det finns en massa olika gräshoppsarter i Sverige, denna ovan är nog en strandtornsgräshoppa. När jag cyklade hem från stranden mötte jag en annan sort:

 En grön ängsgräshoppa? Kanske...det finns en hel del andra arter. Och den presenterade sig inte! Den spelade inte ens en trudelutt...
(Här är ingen lins på. Jo, den där som sitter på kameran förstås. 50mm) 

Och sen...en liten ödla:

som låg mitt på cykelbanan! Jag var rädd att den skulle bli påcyklad så jag petade lite på den. Den rörde sig inte. Jag talade vänligt till den "hörredu, ringla ner i diket". Nej. Ingen respons. 

Då tog jag och lyfte upp den (med en liten pinne), den hängde som en trasa över pinnen. Var den redan död? Nej, när jag släppte ner den i gräsdiket så ringlade den snabbt iväg. Den låg väl och sov lite och så kom jag och väckte den ;) Men det var ju i all välmening. Jag har sett alltför många platta såna här... :( 

8 kommentarer:

mammakero sa...

I tisdags satt den en decimeter lång ärtgrön gräshoppa på ett lådlock! Att jag inte försökte fota med mobilen...
Fina bilder, och han ser ruskigt sur ut efter doppet...
Nej, jag har inte hört något, men dottern sa att hon är rädd det händer något i alla fall...

mammakero sa...

Nej jag har inte facebook...

i stora drag sa...

Gräshoppor är häftiga, tycker jag!
Gillar den gröna bäst! :)
Ödla? Jag trodde det var en liten orm!
/Pia

soffie sa...

sånna där gräshoppor tycker jag ser så himla äckliga ut,hua ryser,å du är allt en sann djurvän jag skulle gått därifrån snabbt gillar inte ringlande saker;) tjohopp å tack för grattishälsningen till Nellie:9

Morten Pedersen sa...

Gresshopper er flotte å fotografere, bare synd de er så vanskleige å oppdage.

Mimmi sa...

Så himla bra att du flyttade in den i säkerhet .. sånt gillar jag :)
Kanon fina bilder på de olika gräshoppare :)
och du hade som vanligt helt rätt ..det var tydligen en Grå Flugsnabbare jag hade fotat :)
kramizz :)

AnnaKK sa...

Idag är solen HÄR!!! :-D

Så det finns förmodligen både gräshoppor och diverse ormar och ödlor framme för den som vill fotografera såna. Vilket jag väl i och för sej skulle vilja - men nu har jag precis varit i svampskogen IGEN... Och har några liter kantareller att rensa! <:-I

amaira sa...

Kopparödlan heter Slow worm på engelska. Gissa varför :-D.