03 september 2011

Nya perspektiv...

När man vaknar upp och världen är dimmig är det kanske dags att ta på sig glasögonen! Men om man gör det och världen utanför fortfarande är dimmig, då är det dimma! Jag gillar dimman som kommer och sveper in träden i ett våtvarmt omslag. Lite utomlandskänsla blir det. Regnskog.  
 Om man tittar till höger från min balkong ser det ut såhär (bilden ovan alltså)
 Och björnbären är mogna. Men det är så mycket kärnor i, så de får sitta kvar på buskarna. 
 Andra små saker på buskarna är också svarta. Detta är en slags...skalbagge! Jag vet faktiskt inte vilken sort. En alskalbagge kanske? De gillar alar...
 Och en märkligt färgad nyckelpiga! Den gillade att klättra i en tall (fast den hoppade inte från tallegren) så det är nog en tallpiga! 
Än så är det långt till vår...ja, och även till vintern hoppas jag! För det är rätt varmt (18grader här) 

Inatt hade jag en märklig dröm om att jag hade fotat en tomte i mitt vardagsrum (jojo, tomtar på loftet, måhända) och la ut fotot på min blogg och det blev en väldans diskussion om bilden var äkta eller inte! Haha! 

10 kommentarer:

Morten Pedersen sa...

Her er været kjedelig med regn og tunge skyer. Fine sommerlige bilder fra deg i dag.

i stora drag sa...

Såg också björnbär igår, men de var inte mogna, eller så hade någon tagit de mogna?

Vilken kul liten nyckelpiga, svart med röda prickar? Härliga bilder!
Ha en fin helg!
/Pia

soffie sa...

vilken fin nyckelpiga en sån har jag aldrig sett!!!
jättefina bilder du tagit , ha en mysig lördagskväll!!!

amaira sa...

Vad bra du är på namngivning av insekter! Skalbaggen är en bladbagge, troligen albladbagge (finns flera som ser likadana ut). Nyckelpigan är mycket riktigt en tallpiga. Fyrfläckig tallpiga heter den. :-D

Mimmi sa...

Härliga bilder från dig här :)
Ang .det sista du skrev .. hade du läst Aftonbladet om naturfotografen som hade manipulerat sina bilder ..
Hoppas det dröjer länge tills det blir vinter .. här har det inte varit så varmt idag? det var små kyligt här .Så ikväll när vi åkte ut hade jag på mig min tjocka jacka :)
kramizz

söderarla sa...

Din dröm har ett budskap, tomtar på loftet...kan det vara att du ska försöka fotografera det imaginära, det som vi inte kan se?
Försök, det kanske går!

Jättefina bilder!

AnnaKK sa...

Kom sej den där drömmen av den nyligen avslöjade naturfotofuskaren Terje Hellesö, tro!? ;-)

Bäst att jag genast avslöjar hur jag gjorde lövet i gårdagens inlägg, innan nån sätter dit mej också!? 8-X Jag la ner en hel eftermiddag på att förvränga färgen på bladet i bildbehandlingsprogrammet, och att få till hålen i det tog ta mej tusan ännu längre tid. Men sen var det bara till att googla på "barr" och stjäla ett sånt från en annan fotograf och manipulera in det i mitt eget foto! :-D

Nädå... Faktiskt var bladet precis som det var - rött och försett med ögonhålor. :-) Men barret la jag, (gud förlåte mej), dit alldeles själv för att det skulle bli ett komplett ansikte. Och det blir roligare med en sur mun än med en glad! Tyckte jag iallafall! :-D

Och nu vill jag se dina tomtar!!! Du får försöaka göra ett slags rekonstruktionsfoto av drömmen!? 8-D

Ninni sa...

Björnbär som är såå gott, har fortfarande björnbär i frysen efter vi bodde i huset (är snål med dom)

fina fina bilder..gillade "tallpigan"

Ja du städgubben heter just Städgubben i Värmland.

Han ska jag bara rekommendera till mina ovännner..haha

Ha en goo dag..kram

♥ Carina ♥ sa...

Fina bilder! Men jag tycker den "vanliga" nyckelpigan som är röd, är finare :)

Haha, vilken konstig dröm :)

Sv: Chokladsnittar.

Lambergsfrua sa...

Fantastisk bilder som vanligt, den ena vackrare än den abnra - jag bugar och bockar för dem.
Kram!